ورود / ثبت نام

بازدید مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ومدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری از آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

دکتر مجید قربانی، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر و دکتر تهمینه باهری اسلامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری و هیئت همراه روز شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ از قسمت‌های مختلف این آزمایشگاه بازدیدکردند.

به گزارش روابط‌عمومی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز دکتر مجید قربانی، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر و دکتر تهمینه باهری اسلامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری و هیئت همراه روز شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ از قسمت‌های مختلف این آزمایشگاه بازدید کردند و از نزدیک با تجهیزات و امکانات آن آشنا شدند و در جریان فعالیت‌های این مرکز قرار گرفتند.

در ابتدای این بازدید دکتر محمدعلی عقابیان رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز توضیحاتی در مورد نحوه کار علمی آزمایشگاه ارائه داد و با بیان اینکه آزمایشگاه آماده است تا تجهیزات پایه و خدمات در زمینه‌های مختلف مغز و شناخت را ارائه دهد گفت: در بخش‌هایی که آزمایشگاه بر اساس نیاز جامعه تکمیل می‌کند، بخش اعتیاد و افسردگی مشخص شده است و سیاست آزمایشگاه بر این است که زیرساخت تجهیزاتی لازم کاملاً آماده شده و ارتباطات لازم در بین افراد ایجاد شود تا همکاری‌های لازم انجام شود.

وی افزود: بخشی از شناسایی و کنترل اعتیاد به مغز بر می‌گردد و نگاه کمتری نسبت به تغییرات مغز در مقوله اعتیاد داشته‌ایم و ابزارهای موجود به ما کمک می‌کند تا مراکز تأثیرگذار مغز هر فرد که اعتیاد دارد مورد بررسی قرار بگیرد که علت درمان‌نشدن فرد مشخص شود.

رئیس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با بیان اینکه این کار به‌صورت مستقیم و رسمی هنوز فعالیتی در این زمینه انجام نگرفته است بیان داشت: ما قصد داریم این مسیر را به‌صورت هدفمند پیش ببریم و آزمایشگاه می‌تواند بخش اجرایی این کار باشد تا زیرساخت‌های مناسب این مسیر را محیا سازد.

دکتر عقابیان با اشاره به اینکه کلینیک‌ها استانداردهای مشخصی جهت درمان ندارند و هر کدام از یک روش مجزا استفاده می‌کنند افزود: جامعه نیاز دارد که در مسیر درمان اعتیاد یک پروتکل ثبت شده مدون، تعریف شده و استاندارد داشته باشد و ما در تلاش هستیم تا امکانات لازم در پیمودن این راه را محیا کنیم.

در ادامه این جلسه دکتر تهمینه باهری اسلامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری با ابراز خرسندی از تشکیل این جلسه و بازدید از آزمایشگاه گفت: ما در بخش تحقیقات علمی، همکاری‌های لازم را انجام خواهیم داد.

دکتر مجید قربانی مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در ادامه با بیان اینکه این آزمایشگاه ظرفیت بسیار خوبی دارد و پژوهش‌های زیادی در مورد شناخت اجتماعی و تحریک مغزی صورت‌گرفته است بیان داشت: ما به دنبال این هستیم تا این روش‌ها را به‌عنوان مدل‌های درمانی به مراکز معرفی کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم که باید اقدامات جدیدی در مسیر درمان اتفاق بیفتد و بیشترین مشکلی ما در راه درمان وسوسه و عود در درمان اعتیاد است و امید است بتوانیم از این طریق این مسائل را برطرف کنیم و خدمات آزمایشگاه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

دکتر قربانی بیان داشت: اگر بتوانیم زمینه‌هایی را فراهم کنیم تا تأمین شناختی و یا بازسازی شناختی برای افرادی که آسیب‌دیده مصرف مواد هستند ایجاد کنیم می‌توانیم خدمات خوبی ارائه دهیم و نیازمند خدمات جدید برای حوزه درمان هستیم و این مسیر می‌تواند انقلابی در حوزه درمان اعتیاد باشد.

وی با اشاره به اینکه چرخه (اعتیاد) متوقف نمی‌شود بیان داشت: باتوجه‌به اینکه اعتیاد بیماری مغزی است اگر بتوانیم یافته‌های علمی و زیرساخت‌های آن که در حوزه اعتیاد انجام شده است را وارد حوزه درمان کنیم می‌توان انقلابی در این مسیر ایجاد کرد.

دکتر قربانی با اشاره به اینکه اطلاعات به ما نشان می‌دهد که با بهترین روش‌های درمانی در کل نیا نیز در اعتیاد عود بالایی وجود دارد گفت: اعتیاد مدل آسیب مغزی است و نیازمند خدمات جدید است و این جلسه و اقدامات بعدی می‌تواند نقطه عطف جدیدی باشد.

خانم دکتر رضاپور کارشناس متخصص حوزه درمان با اشاره به اینکه مدت‌ها است در فضای درمان اعتیاد (توان‌بخشی شناختی) فعالیت داریم گفت: از طرف دیگر بحث تحریک مغزی مطرح شده است، و برای هر فردی می‌توان مدل خاصی در تحریک مغزی طراحی کرد و در نهایت به‌عنوان یک درمان مکمل به مدل‌های درمانی دیگر اضافه شود.

دکتر عقابیان در پایان خاطرنشان کرد: ما خوشحالیم که می‌توانیم در این مسیر با همکاری شما قدمی مؤثر در حوزه درمان اعتیاد برداریم.

در پایان دکتر مجید قربانی، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر و دکتر تهمینه باهری اسلامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری و هیئت همراه از بخش های مختلف آزمایشگاه بازدید کردند.

photo2073
photo2074
photo2075
photo2076
photo2077
photo2078

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری