ورود / ثبت نام

یک تزریق ساده می‌تواند بیماری پارکینسون را قبل از بروز علائم تشخیص دهد

پژوهشگران در استرالیا روشی جدید برای شناسایی بیماری پارکینسون کشف کرده‌اند که می‌تواند قبل از اینکه علائم فیزیکی آن ظاهر شوند، این بیماری عصبی را تشخیص دهد. این روش شامل تزریق یک ماده مصنوعی به بیماران است که با تصویربرداری مغزی می‌تواند نشانه‌های آسیب عصبی را نشان دهد.

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که باعث لرزش، کندی حرکت و تغییرات رفتاری و روانی می‌شود. این بیماری در حال حاضر درمان قطعی ندارد و تنها راه تشخیص آن مشاهده علائم فیزیکی است که معمولا در مراحل پیشرفته بیماری اتفاق می‌افتد. علت اصلی بیماری پارکینسون کاهش تولید دوپامین، یک عامل ارتباطی عصبی، در مغز است که مسئول کنترل حرکات صاف و هماهنگ بدن است.

گروهی از دانشمندان استرالیایی راهکاری جدید برای شناخت زودهنگام بیماری پارکینسون، که باعث می‌شود بدن از توانایی حرکت محروم شود و روح و روان انسان را تحت تأثیر قرار دهد، ابداع کرده‌اند. آنها با بهره‌گیری از یک نشانه‌ی زیستی به نام F-AV-133 و تصاویر PET، می‌توانند فرسایش سلول‌های عصبی مغز را در افرادی که به پارکینسون یا اختلال رفتاری حرکت چشم سریع (RBD)، که نشانه‌ای قطعی از بیماری است، مبتلا هستند، رصد کنند.

 پروفسور کوین بارنهام از موسسه فلوری می‌گوید که این کشف می‌تواند راه را برای غربالگری و درمان پیشگیرانه بیماری پارکینسون، که ممکن است تا ۳۰ سال قبل از بروز علائم پنهان باشد، هموار سازد. او می‌گوید: “تشخیص بیماری پارکینسون تا زمانی که علائم آن آشکار شود، بسیار دشوار است. ما می‌خواهیم راهی برای شناسایی بیماری قبل از اینکه آسیبی وارد شود، پیدا کنیم.”

مطالعه‌ای که به تازگی در مجله نورولوژی منتشر شده است، نشان می‌دهد که تصاویر PET با استفاده از F-AV-133 می‌توانند فرسایش سلولی را در سه ناحیه کلیدی مغز در افراد مبتلا به پارکینسون یا RBD نشان دهند. این روش حساس‌تر از روش‌های موجود برای ارزیابی نورودژنراسیون است. مدل‌سازی ریاضی بر اساس این روش نشان می‌دهد که فرسایش سلولی ممکن است برای حدود ۳۳ سال اتفاق بیفتد، که ۲۲.۵ سال از آن قبل از بروز علائم بالینی است.

پروفسور بارنهام امیدوار است که این روش بتواند در شناسایی بیماران برای آزمایش‌های بالینی و توسعه درمان‌های جدید کمک کند. او می‌گوید: "ما می‌خواهیم بدانیم که چه چیزی باعث فرسایش سلول‌ها می‌شود و چگونه می‌توانیم آن را متوقف کنیم. این یک قدم بزرگ برای پیشگیری از بیماری پارکینسون است.آخرین تحولات در تشخیص و درمان بیماری پارکینسون است.

 

منبع: scitechdaily

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری