ورود / ثبت نام

رویکرد نوآورانه بیوتکنولوژی در بیماری آلزایمر

توسعه دارو در حوزه آلزایمر طی 18 سال اخیر، با شکست های متوالی مواجه شده است. یکی از شرکت‌های این حوزه، در حال یافتن روشی ابتکاری برای درمان این بیماری است.

هانس موبیوس  از Athira Pharma می گوید: رویکرد کلاسیکی اکثر شرکتها برای نیازهای ما کاربردی نبود. Athira رویکرد توسعه بالینی را برای مقابله با دو چالش‌ بزرگ تعیین دوز دارو و تفسیر آن بهینه ساخته است. زیرا محققان ابتدا بایستی دوز داروی مورد نیاز در فاز آخر آزمایشات بالینی را درک کنند. سپس از اندازه گیری‌های عملکردی یا نشانگرهای زیستی در آزمایشات اولیه خود استفاده کنند که بینشی را برای تفسیر منفعت بالینی ارائه می‌دهد.

 

تاثیر آزمایش QEEG  روی آلزایمر، رویکرد جدید آتیرا

 

رویکرد آتیرا برای بیان علت اصلی بیماری آلزایمر، خاص و در عین حال چند وجهی است.

الکتروانسفالوگرام کمی (qEEG)، یک نوع اندازه گیری‌ عملکردی است که هانس موبیوس در فرایند توسعه (شامل آزمایشات بالینی) خود لحاظ کرد. این امر Athira را قادر به اندازه گیری تغییرات فعالیت مغز در پاسخ به درمان و بهینه شدن دوز انتخابی می‌سازد. این شرکت همچنین با بکارگیری پتانسیل‌های مرتبط با رویداد (ERP P300)، سرعت پردازش اطلاعات توسط مغز را اندازه گیری کرده است. این یک اندازه‌گیری قابل پیش بینی دسترسی به حافظه است. در همه بیماران آلزایمر، سرعت پردازش  به طور قابل توجهی کاهش یافت.

موبیوس می‌گوید: "در فاز1B آزمایش،  شاهد تغییرات مداومی در فعالیت مغز کلیه بیماران مبتلا به آلزایمر تحت درمان بودیم. این روش، مولکول‌های کوچکی را بکار می گیرد که قادر به عبور از سد خونی مغز و فعالسازی یک سیستم عصبی مهم هستند و ممکن است منجر به بازسازی سیستم عصبی مرکزی شود. این تغییری اساسی در توسعه داروها (نه تنها برای بیماری آلزایمر، بلکه برای اختلالات CNS ) است."

 

رویکردی سریعتر و دقیق تر

بیماری آلزایمر برای بیش از 6 میلیون آمریکایی مبتلا، یک نیاز پزشکی بزرگ برآورده نشده است. بنابراین زمان برای آتیرا بسیار مهم است تا بتواند این رویکرد درمانی تحقیقی را تأیید کند.

هوآ می‌گوید: "ما و می خواستیم اطمینانمان از اثربخشی دارو افزایش یابد. این دلیل اصلی انتخاب و نگاه ما به نشانگرهای زیستی کاربردی مانند qEEG و ERP P300  جهت تصحیح سریع دوز انتخابی  و تفسیر آسانتر بود."

هوآ  تصریح کرد: یک رویکرد مسئول برای توسعه درمان آلزایمر بایستی قادر به تشخیص طاقت فرسا بودن آزمایشات بیماران، مراقبین و سیستم مراقبت‌های بهداشتی باشد. یک آزمایش ناموفق، علاوه بر اتلاف هزینه، سبب دلسردی بیماران می‌شود. پس حرکت سریع، مطمئن و موفقیت آمیز برای همه افراد درگیر مفید است.

 

تمرکز آزمایشات کنونی بر بهبود

اکنون، آتیرا نیروی جدیدی را برای دو آزمایش ACT-AD و  LIFT-AD ، استخدام کرده و امیدوار است که تقریبا 400 بیمار را ثبت نام کند. در این آزمایش‌ها، بیماران روزانه به طور تصادفی یک تزریق زیر جلدی ATH-1017 یا دارونما دریافت می کنند و از نظر تغییرات شناختی، ارزیابی‌های جهانی و عملکردی بررسی می‌شوند. ACT-AD ، الکتروانسفالوگرام کمی (qEEG) و پتانسیل وابسته به رویداد (ERP P300)  را اندازه گیری می‌کند.

موبیوس گفت: " qEEG و ERP P300 می‌تواند در تفسیر و دستیابی به تغییرات وابسته به دوز در عملکرد مغز در زمینه توسعه داروهای آلزایمر ارزشمند هستند. هدف ما، نشان دادن توانایی این داروی تحقیقاتی برای درمان بیماری آلزایمر و حفظ سلامت شناختی است. تمرکز ما بر روی یک آزمایش عملی و منطقی است که  میکوشد به سوال‌های بسیار دقیق مرتبط با بهبود بالینی، پاسخ دهد. ما به دنبال ارزیابی اثرات درمانی در یک دوره 6 ماهه هستیم و با ایجاد یک تیم پویا بین بیماران، مراقبین و PI ، تجربه آزمایشی منحصر به فردی را در زمینه آلزایمر ایجاد می‌کنیم."

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری