ورود / ثبت نام

اندازه‌گیری دمای مغز با استفاده از نور

نور می تواند جایگزین روش های تهاجمی برای اندازه گیری دمای مغز شود و بدین ترتیب نیاز به قرار دادن دماسنج در مغز را هنگام درمان طیف وسیعی از اختلالات عصبی از بین می برد.

نور می تواند جایگزین روش های تهاجمی برای اندازه گیری دمای مغز شود و بدین ترتیب نیاز به قرار دادن دماسنج در مغز را هنگام درمان طیف وسیعی از اختلالات عصبی از بین می برد.

محققانی از اسپانیا و ایالات متحده با هم همکاری کرده اند تا تکنیکی برای اندازه گیری تغییرات درجه حرارت مغز با استفاده از نور مادون قرمز نزدیک ایجاد کنند.

دانستن دمای مغز اغلب برای تشخیص بیماری ها ضروری است. گرم کردن مناطقی خاص، همچنین می تواند در معالجه‌ی علائم اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و درد مزمن مفید باشد.

با این حال، تکنیک های موجود برای اندازه گیری دمای مغز یا بسیار حساس نیستند، یا نیاز به تماس مستقیم دارند که این امر مستلزم ایجاد سوراخ در جمجمه و آسیب دیدن اندام است.

دانشمندان به رهبری بلانکا دل روزال، روشی را تدوین کرده اند که از نانوذرات حساس به گرما برای اندازه گیری دمای مغز از طریق پوست و جمجمه استفاده می کند. نانوذرات، نور مادون قرمز نزدیک ساطع می کنند که برخلاف نور مرئی می تواند به بافت بیولوژیکی نفوذ کند. این امر به محققان این امکان را می دهد که در یک مدل موش در حالت کما، دمای مغز را به صورت آنی و لحظه به لحظه کنترل کنند و نتایج حاصل از آن نشان می دهد که کاهش قابل ملاحظه و ناگهانی فعالیت مغز با کاهش دمای مغز همراه است .

دل روزال می گوید: "این یک کشف بسیار جالب است. اگر این نتیجه قابل تعمیم به انسان باشد این روش ‌می‌تواند تشخیص آسیب های مغزی و آسیب های عصبی را بسیار ساده تر کند.”

منبع: phys.org

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری