ورود / ثبت نام

تحریک مغز، نوری در تاریکی اسکیزوفرنی

مطالعات جدید نشان می‌دهد که تحریک الکتریکی مغز، دریچه‌ای نو به سوی بهبود حافظه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی می‌گشاید.

محققان دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو با استفاده از روش تحریک الکتریکی مغز به نام tDCS، دریچه‌ای نو به سوی امید برای بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی گشوده‌اند. در این روش، با اعمال جریان الکتریکی ضعیفی از طریق الکترودهایی که روی سر قرار می‌گیرند، به تاریکی نقص حافظه در این بیماران نوری تابیده می‌شود.

در این آزمایش، 50 بیمار اسکیزوفرنی و 18 شخص سالم شرکت داشتند. از 50 بیمار، 26 نفر rTMS فعال و 24 نفر rTMS شبه درمانی دریافت کردند. افراد سالم هیچ درمانی نگرفتند rTMS. به قشر پیش‌انگیخته‌ای مغز اعمال شد که با سیستم پاداش و عملکرد اجرایی مغز در ارتباط است.

نتایج این مطالعه، امیدی نو را در دل بیماران و محققان روشن کرد. گروهی که tDCS دریافت کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل، در آزمون‌های حافظه عملکرد بهتری داشتند. این بهبود حافظه، همچون نوری که تا 24 ساعت پس از تحریک در تاریکی نقص حافظه می‌درخشد، پایدار بود.

یکی از محققان ارشد این مطالعه، در این باره می‌گوید :این یافته‌ها نشان می‌دهد که tDCS می‌تواند به عنوان یک روش درمانی جدید برای اسکیزوفرنی، به ویژه برای بهبود علائم شناختی مانند نقص حافظه، مورد استفاده قرار گیرد. ما امیدواریم که این روش بتواند به عنوان نوری در تاریکی اسکیزوفرنی عمل کند و کیفیت زندگی این بیماران را بهبود بخشد.

مطالعات پیشین نشان داده است که tDCS می‌تواند در درمان افسردگی، اضطراب و درد نیز موثر باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی و بی‌خطر بودن این روش در درمان اسکیزوفرنی مورد نیاز است.

این اختلال پیچیده و مزمنی است که با علائمی مانند توهم، هذیان، نقص حافظه و تمرکز و بی‌انگیزگی همراه است. این بیماری می‌تواند کیفیت زندگی بیماران را به طور قابل‌توجهی تحت تاثیر قرار دهد.

این تحقیقات جدید در زمینه تحریک الکتریکی مغز، امیدی نو را در دل بیماران و محققان روشن کرده است. این روش نوین، دریچه‌ای نو به سوی درمان اسکیزوفرنی و بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌گشاید.

 

منبع: neurosciencenews

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری