ورود / ثبت نام

همکاری انسان و هوش مصنوعی توانایی‌های شناختی را افزایش می‌دهد

یک تیم میان‌رشته‌ای از پژوهشگران مرکز شناخت و اجتماعی و گروه علوم داده در مؤسسه علوم پایه (IBS) یک شباهت قابل توجه بین پردازش حافظه مدل‌های هوش مصنوعی و عملکرد هیپوکامپ مغز انسان کشف کرده‌اند. این یافته دیدگاه جدیدی را در مورد تثبیت حافظه، فرایندی که در آن حافظه کوتاه مدت را به حافظه بلند مدت تبدیل می‌کند، در سیستم‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهد.

در پیشروی مهمی در حوزه هوش مصنوعی، محققان مؤسسه علوم پایه (IBS) در تلاش برای ساختن هوش مصنوعی عمومی (AGI)، به شباهت قابل توجهی میان مكانیسم‌های پردازش حافظه در مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی به خصوص مدل‌های Transformer و نحوه‌ی عملکرد هیپوکامپ در مغز انسان دست یافته‌اند.

این یافته، که در پژوهشی میان‌رشته‌ای توسط تیمی از پژوهشگران حوزه‌های شناختی و اجتماعی همراه با گروه علوم داده به دست آمده، نشان از وجود فرآیندهای مشابه در تثبیت حافظه دارد؛ فرایندی که در آن خاطرات کوتاه‌مدت به حافظه‌ی بلند مدت منتقل می‌شوند.

این پژوهش جدید، که با عمق بیشتری به بررسی مدل Transformer می‌پردازد، تاکید می‌کند که درک و تقلید از فرایندهای یادگیری و حافظه مغز انسان می‌تواند نقش مهمی در پیشرفت هوش مصنوعی ایفا کند.

گیرنده‌ NMDA در مغز انسان، که نقش یک درب هوشمند برای تسهیل یادگیری و شکل‌گیری خاطرات را دارد، از طریق فرآیندهای شیمیایی پیچیده‌ای که در آن یون‌های منیزیم کنترل درگاه‌های سلول عصبی را در دست دارند، عمل می‌کند. تیم تحقیق، ارتباط عمیقی میان این فرآیند در مغز انسان و مکانیسم‌های مورد استفاده در مدل‌های Transformer، که از ساختار مشابهی برای پردازش اطلاعات بهره می‌برند، کشف کرده‌اند.

این نتایج نه تنها امیدها را برای ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی بهینه‌تر و مشابه مغز افزایش می‌دهد، بلکه امکان عمیق‌تر شدن دانش ما از مکانیسم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خاطرات در مغز انسان را فراهم می‌آورد.

 

منبع

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری