ورود / ثبت نام

روش جدید تصویربرداری از مغز امکان تشخیص آسیب‌های مغزی خفیف را فراهم می‌کند

یک روش تصویربرداری جدید در مغز که با استفاده از سلول‌های دفاعی بدن به نام ماکروفاژ، آسیب‌های عصبی خفیف را که پیشتر از دید روش‌های معمولی مثل MRI پنهان مانده بود، آشکار می‌سازد. این پیشرفت، که در آن ماکروفاژها به گادولینیوم - ماده‌ای مغناطیسی کاربردی در MRI - مجهز می‌شوند، به تشخیص پردازش‌های درون مغز کمک شایانی می‌کند.

ضربه‌های مغزی خفیف، که گاهی تحت عنوان “آسیب مغزی ملایم” نیز شناخته می‌شوند، چه بسا خطرات نهانی به همراه داشته و زمینه را برای بیماری‌های عصبی پیچیده‌تری چون افسردگی و پارکینسون فراهم می‌آورند. اکنون با ابتکار جدید دانشمندان، امید به تشخیص و درمان سریع‌تر بیشتر شده است.

محققان بر این باورند که سلول‌های ماکروفاژ می‌توانند راهی به دل التهاب ها و نشان دهنده‌ی مکان‌های آسیب‌دیده‌ی مغز باشند. با این حال، به دلیل چالش‌هایی که گادولینیوم با آب به وجود آورده بود، دانشمندان با خلق هیدروژل‌های جدید این موانع را برطرف ساخته و یک سیگنال MRI قوی و پایدار را ایجاد نمودند.

این فناوری جدید، که با نام M-GLAMs شناخته می‌شود، در تجربه‌های حیوانی نشان داده است که می‌تواند با دقت بالا، وجود التهاب در مغز را دریابد. این پیشرفت، که مصرف کمتری از گادولینیوم را می‌طلبد، باعث می‌شود MRI به انتخابی در دسترس‌تر برای افرادی تبدیل شود که محدودیت‌های پزشکی خاصی دارند.

با این امکان جدید، پزشکان قادر خواهند بود که التهاب و آسیب‌های پنهان در مغز را با وضوح بیشتری به تصویر بکشند، روند درمان را به‌طور دقیق‌تری دنبال کنند و پیش‌بینی‌های بهتری درباره پیامد بیماری‌ها ارائه دهند. توانایی این فناوری در کاهش میزان گادولینیوم مورد نیاز برای یک آزمون مؤثر، به بیماران با مشکل کلیوی یا دیگر موانع پزشکی اجازه می‌دهد تا از فواید MRI بدون ریسک‌های مرتبط با دوزهای بالای این عامل کنتراست بهره‌مند شوند.

در نهایت، این تکنیک جدید امکانی تسریع‌شده را برای شناسایی التهاب در افراد مبتلا به آسیب‌های مغزی خفیف فراهم می‌آورد و مسیر را برای روند بهبودی سریع‌تر و کارآمدتر هموار می‌سازد.

 

منبع

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری