ورود / ثبت نام

۳۰ تیم برتر دانش‌آموزی از سراسر کشور در دومین دوره‌ی مسابقات علوم اعصاب‌شناختی (Backyard Brain) شرکت کردند

دومین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با حضور و رقابت ۳۰ تیم برتر دانش آموزی از ۲۸ استان کشور، ۲۸ مهر ۱۳۹۶ به سرپرستی دکتر عبدالحسین عباسیان محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با حضور تیم‌های برتر دانش آموزی از استان‌های مختلف کشور برگزار شد.

۳۰ تیم برتر دانش‌آموزی از سراسر کشور در دومین دوره‌ی مسابقات علوم اعصاب‌شناختی (Backyard Brain) شرکت کردند.

دومین دوره مسابقات علوم اعصاب شناختی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با حضور و رقابت ۳۰ تیم برتر دانش آموزی از ۲۸ استان کشور، ۲۸ مهر ۱۳۹۶ به سرپرستی دکتر عبدالحسین عباسیان محقق پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با حضور تیم‌های برتر دانش آموزی از استان‌های مختلف کشور برگزار شد.

در مراسم اختتامیه که روز ۲۹ مهر در مدرسه‌ی علامه حلّی (۱) تهران برگزار شد٬ از تیم‌های برتر دانش آموزی تقدیر به عمل آمد و ۵ تیم به عنوان برگزیده انتخاب شدند که اسامی این تیم‌ها به شرح زیر است:

تیم نوروفیزیولوژی از کرمان و تیم فرزانگان ۳ کرج به طور مشترک رتبه نخست

تیم نیوفولدر از تبریز و تیم فرزانگان ۱ از مشهد رتبه دوم

تیم بیو فناوری روناش از دزفول رتبه سوم

همچنین ۲۲ تیم دارای ایده‌ی برتر در این مسابقات شناسایی شدند تا از سوی ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی بسته‌ی تجهیزات آزمایشگاهی برای مطالعات شناختی را دریافت کنند.

 

دکتر کمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در مراسم اختتامیه‌ی دومین دوره کارگاه های دانش آموزی علوم اعصاب شناختی اظهار کرد: انتخاب ۵ تیم در این دوره به عنوان برگزیدگان این رقابت‌ها نشان می دهد که ظرفیت خوبی در این حوزه وجود دارد و دانش آموزان خلاق امروز محققان آینده‌ی کشورخواهند بود و قطعا در پیشبرد علمی ایران نقش مؤثری را ایفا خواهند کرد.

 

خرازی ادامه داد:این مسابقات کشوری در حوزه‌ی علوم اعصاب شناختی در سطح دانش آموزی برگزار شد و حمایت ستاد از آن به منظور آشنایی بیشتر دانش آموزان با حوزه‌ی علوم شناختی بود تا در آینده آگاهانه این حوزه را برای تحصیلات عالی خود انتخاب کنند.

وی در سخنان خود درباره‌ی جهت گیری آینده‌ی علم و فناوری توضیحاتی را ارایه داد و گفت: در گذشته دانشمندانی همچون ابوعلی سینا و فارابی بر رشته های مختلف علمی تسلط داشتند، اما توسعه‌ی علم موجب تفکیک رشته‌های علمی از هم شد تا آن حد که نسبت به هم بیگانه شدند و هر کدام از یک زاویه پدیده‌های طبیعی را مورد مطالعه قرار می دهند. در صورتی که مطالعه‌ی یک پدیده باید از طریق تعامل رشته‌های مختلف با هم مورد بررسی قرار گیرد تا آن پدیده به درستی شناسایی گردد.

خرازی ادامه داد: به این ترتیب امروز مجدداً بر تلفیق رشته‌های علمی تحت عنوان حوزه‌های میان رشته‌ای و فرارشته‌ای تأکید می‌شود که از جمله می توان به علوم و فناوری‌های همگرا مرکب از حوزه‌های نانو، زیستی، اطلاعات و شناختی اشاره کرد که آینده‌ی بشریت را تحت تأثیر قرار خواهند داد.

خرازی سپس به علوم و فناوری‌های شناختی به عنوان یک حوزه‌ی میان رشته ای اشاره کرد که هدف آن مطالعه‌ی کارکردهای شناختی انسان است و گفت علوم شناختی به فناوری اطلاعات کمک می کند تا محصولات آن تعامل بهتری با انسان داشته باشد که نمونه‌هایی از آن‌را در تلفن های همراه هوشمند امروز می توان دید. شبکه‌های عصبی مصنوعی و ماشین های یادگیری نمونه دیگری از فناوری است که توانایی‌های انسان را شبیه سازی می کند و در اثر تجربه بیشتر یاد می گیرد و به عملکرد انسان نزدیک تر می‌شود. مانند ماشین های ترجمه که در سطح معناشناختی کار می کند و با تجربه تسلط بیشتری در ترجمه پیدا می کند.

دبیر ستاد توسعه‌ی علوم و فناوری‌های شناختی همچنین گفت کاشت الکترود و تراشه‌های الکترونیکی در مغز برای معالجه‌ی بیماری‌ها و همچنین ایجاد ارتباط بین مغز و ماشین از دیگر پیشرفت‌های فناوری‌های شناختی است و لذا امروز پروژه‌های مرز دانش زیادی در دست اجراست که در آن محققان حوزه‌های گوناگون به یکدیگر برای مطالعه‌ی کارکردهای شناختی انسان و تأثیرگذاری بر مغز کمک می کنند.

دکتر خرازی در پایان گفت کرزویل مدیر مهندسی گوگل پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۴۵ میلادی هوش طبیعی انسان در اثر ادغام با هوش مصنوعی به قدرتی برابر با یک بیلیون برابر دست خواهد یافت.

منبع: http://cogc.ir

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری