ورود / ثبت نام

پردازش تصاویر fMRI - قسمت سیزدهم

به غیر از مقدار هر واکسل، مهم است که بتوانیم دیگر اطلاعات در مورد عکس را ذخیره کنیم که در اصطلاح به آن فرا داده یا metadata گفته می شود.

فرا داده:

به غیر از مقدار هر واکسل، مهم است که بتوانیم دیگر اطلاعات در مورد عکس را ذخیره کنیم که در اصطلاح به آن فرا داده یا metadata گفته می شود، این اطلاعات معمولا درheader ذخیره می شوند، که header می تواند به صورت فایل جدا و یا بخشی از فایل تصویر باشد. فرمت های مختلفی وجود دارد که این اطلاعات را ذخیره می کنند، مثل DICOM، NIFTI و ANALYZE.

فرمت DICOM:

یک فایل دایکام (xx.dcm) شامل خود عکس و اطلاعات header آن می باشد. اطلاعات سوژه و مشخصات تصویر برداری را می توان در header یافت. داده MRI که به صورت DICOM ذخیره شده اند را می توان فشرده سازی کرد.

شکل 1. نماد فرمت DICOM

شکل 1. نماد فرمت DICOM

فرمت ANAYZE:

در فرمت ANALYZE، تصویر در یک فایل (xx.img) و اطلاعات در یک فایل دیگر (xx.hdr) ذخیره می شوند. داده MRI که با فرمت ANALYZE ذخیره شده است را نمی توان فشرده ساخت.

فرمت NIFTI:

در فرمت NIFTI، داده به چند حالت ذخیره می شود. حالت اول ذخیره Header در یک فایل (xx.hdr) و تصویر در یک فایل (xx.img)، مثل فرمت ANALYZE است. در حالت دوم داده به صورت یک فایل (.nii) که شامل تصویر وheader است ذخیره می شود. فرمت NIFTI شامل جهت فضایی یک تصویر می شود که معمولا در فرمت DICOM و NIFIT وجود ندارد.

شکل 1. فرمت NIFTI

شکل 1. فرمت NIFTI

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

Stolid
Stolid
3 سال پیش

سلام! ممنونم بابت توضیحات واضح و ساده شما!
در آخر متن این صفحه گفته شده: (فرمت NIFTI شامل جهت فضایی یک تصویر می شود که معمولا در فرمت DICOM و NIFIT وجود ندارد.) اما فکر کنم به جای DICOM و NIFIT لازم است نوشت: DICOM و ANALYZE!

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری