ورود / ثبت نام

آنچه که می‌خورید می‌تواند بر مغز و حافظه‌ی شما اثرگذار باشد

آریل ویلت و تیم تحقیقاتی‌اش در گروه علوم تغذیه دانشگاه Iowa State کشف کرده‌اند که یک هورمون سیری در مقادیر زیاد، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد کاهش دهد.

آریل ویلت و تیم تحقیقاتی‌اش در گروه علوم تغذیه دانشگاه Iowa State کشف کرده‌اند که یک هورمون سیری در مقادیر زیاد، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را در افراد کاهش دهد.

با استفاده از داده‌های گرفته شده از Alzheimer's Disease Neuroimaging Initiative (ADNI)، محققان روی این هورمون سیری، کوله سیستوکینین (CCK)در 287 نفرِ مورد مطالعه، تمرکز کردند. CCK در روده‌ی کوچک و مغز یافت شد. در روده‌ی کوچک این هورمون به بافت اجازه می‌دهد که چربی‌ها و پروتئین‌ها را جذب کنند. در مغز این هورمون در هیپوکامپ یافت شده است، منطقه‌ای در مغز که وظیفه‌ی تشکیل حافظه را بر عهده دارد.

محققان دریافتند که کسانی که سطوح بالاتری از CCK را داشته‌اند، با احتمال کمتری برای ابتلا به نقایص شناختی جزئی (که پیشگام ابتلا به بیماری آلزایمر می‌باشد) و یا بیماری آلزایمر، روبرو بوده‌اند.

الکساندرا پلگمن، دانشجوی علوم تغذیه و نویسنده‌ی ارشد این مقاله می‌گوید که دلیل اینکه آن‌ها بر CCK متمرکز شده‌اند این بوده که این هورمون در شکل‌گیری حافظه بسیار موثر است. محققان به دنبال آن بودند که رابطه‌ی معنی داری بین سطح CCK و سطوح حافظه‌ای و ماده‌ی خاکستری در هیپوکامپ و دیگر نواحی مهم مغزی پیدا کنند.

محققان همچنین نگاهی به پروتئین‌های تاو و پی-تاو انداختند، که گفته می‌شود برای مغز سمی هستند، تا ببینند رابطه‌ی بین آن‌ها و CCK و حافظه چگونه است. آن‌ها دریافتند که با افزایش پروتئین تاو، زیاد بودن سطح CCK بر کاهش زوال حافظه موثر نخواهد بود.

پلگمن در حال حاضر در حال مطالعه روی این موضوع است که رژیم غذایی چگونه بر سطح CCK افراد تاثیر می‌گذارد. او در این پروژه، در حال تحقیق روی گلوکز ناشتا و کتون‌ها است.

پلگمن می‌گوید: با نگاه به جنبه‌های تغذیه‌ای، ما می‌توانیم بگوییم که یک رژیم خاص می‌تواند از ابتلا به الزایمر پیشگیری کرده، و یا از پیشرفت آن جلوگیری کند.

ویلت اضافه می‌کند: تنظیم مقدار و زمان خوردن غذا، کمی تا قسمتی با عملکرد خوب حافظه ارتباط دارد. خلاصه کلام اینکه چیزی که ما می‌خوریم، و کاری که بدن ما با این غذا می‌کند، مغز ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری