ورود / ثبت نام

این مغز شما در حال شناسایی الگوهاست

شناسایی الگوها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های چگونگی یادگیری و تصمیم‌گیری در مغز انسان است. حال، محققان توانسته‌اند دریابند چه چیزی در مغز انسان‌ها، هنگامی که برای اولین بار به دنبال شناسایی الگوها در هنگام ارائه شدن اطلاعات هستند، رخ می‌دهد.

شناسایی الگوها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های چگونگی یادگیری و تصمیم‌گیری در مغز انسان است. حال، محققان توانسته‌اند دریابند چه چیزی در مغز انسان‌ها، هنگامی که برای اولین بار به دنبال شناسایی الگوها در هنگام ارائه شدن اطلاعات هستند، رخ می‌دهد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مغز یادگیری الگوها را متفاوت از دیگر روش یادگیری، یعنی یادگیری احتمالی، پردازش می‌کند.

محققان به افراد حاضر در آزمایش، چند سری عکس را نشان دادند. آن‌ها گاهی این تصاویر را طبق الگویی خاص و گاهی به صورت تصادفی مرتب می‌کردند. داوطلبان در دستگاه ام آر آی قرار داشتند که تا حین انجام وظیفه‌ی طراحی شده (حدس اینکه تصویر بعدی چیست)، معین شود که کدام قسمت از مغزشان فعال بوده است. تصاویری که به داوطلبان نشان داده می‌شد ابتدا یک تصویر با قطعات بهم ریخته بود که طی سه ثانیه مرتب می‌شد و به فرم تصویر اصلی درمی‌آمد.

داوطلبان به محض اینکه متوجه می‌شدند کدام تصویر قرار است نشان داده شود، اعلام می‌کردند.

در مدل احتمالی، افراد با مشخص کردن احتمال رخداد یک واقعه پس از واقعه‌ی دیگر، می‌آموزند. برای مثال، شما ممکن است بیاموزید که تیم ورزشی مورد علاقه شما اغلب پس از هر باخت، دو بازی از سه بازی خود را می‌برد.

این مدل، یادگیری الگو را توضیح نمی‌دهد. با الگوها، شما می‌دانید که یک واقعه‌ی مشخص در یک نقطه‌ی زمانی مشخص رخ خواهد داد.

در این مطالعه، محققان دریافتند که بخش‌های مختلفی از مغز بسته به عدم قطعیتی که شرکت‌کنندگان با آن مواجه بودند، فعال می‌شوند.

یکی از موارد عدم قطعیت این بود که تصویر بعدی چیست؟ یافته‌ها نشان دادند که همان قسمتی از مغز در این وظیفه فعال می‌شود که پیش از این مشخص شده بود در یادگیری احتمالی فعال می‌شود.

مورد دیگر عدم قطعیت، این بود که آیا الگویی در نمایش تصاویر وجود دارد یا خیر؟ در حالی که داوطلبان در حال یافتن پاسخ این سوال بودند، قسمت متفاوتی از مغز- ventromedial prefrontal cortex- فعال شده بود.

هیپوکامپ قسمت دیگر مغز بود که هنگام جستجو برای الگوها در داوطلبان فعال شده بود. افرادی که فعالیت هیپوکامپ بیشتری داشتند، افرادی بودند که سریع‌تر یاد می‌گرفتند.

مغز، اطلاعات بسیار بیشتری از آنچه فکر می‌کردیم، حفظ می‌کند. این تنها درباره‌ی پیش‌بینی آنچه رخ خواهد داد، نیست. در کل مغز به دنبال یافتن قوانینی است که به کمکشان بهتر و سریعتر پیش‌بینی کند.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری