ورود / ثبت نام

یک مطالعه در مقیاس وسیع به تازگی ثابت کرده که سکته‌ی مغزی احتمال بروز دمانس را دو برابر می‌کند

این مطالعه‌ي جدید نشان می‌دهد که خطر ابتلا به دمانس (زوال عقل) در بیماران مبتلا به سکته دو برابر بیشتر از مردم عادی است.

این مطالعه‌ي جدید نشان می‌دهد که خطر ابتلا به دمانس (زوال عقل) در بیماران مبتلا به سکته دو برابر بیشتر از مردم عادی است. مطالعات گذشته ارتباط بین سکته و دمانس را ثابت کرده بودند، اما قادر نبودند میزان دقیق خطر افزایش یافته را کمّی‌سازی کنند.

مطالعه‌ی اخیر اولین مطالعه‌ی متا-آنالیز بوده است که رابطه‌ی بین سکته و زوال عقل را کمّی بررسی می‌کند. محققان 36 مطالعه‌ی پیشین، شامل 1.9 میلیون نفر بیمار و داوطلب دارای سابقه‌ی سکته را به همراه 12 مطالعه‌ی دیگر شامل 1.3 میلیون شرکت کننده که به تازگی دچار حمله شده بودند را مورد بررسی قرار دادند که در مجموع 3.2 میلیون مورد سکته را شامل می‌شد.

این مطالعه چندین فاکتور مرتبط به افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، مانند فشار خون بالا، دیابت، و بیماری‌های قلبی عروقی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

سازمان سلامت جهانی، آمار 15 میلیون سکته ، و شیوع حدود 50 میلیون مورد زوال عقل در جهان در سال را گزارش داده است. پیش بینی می‌شود این آمار زوال عقل تا سال 2050 به 131 میلیون نفر افزایش یابد. با این حال بیشتر افراد پیش از سکته نشانه‌ای از زوال عقل از خود بروز نمی‌دهند. ارتباط نشان داده شده در این مطالعه از آن جهت مهم است که می‌تواند توجهات را به این سمت گرایش دهد که مراقبت‌های پیش گیری کننده از سکته و همچنین بهبود مراقبت‌ها پس از سکته می‌تواند از بروز زوال عقل پیشگیری کند. در این زمینه همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است.

دکتر David Llewelyn، یکی از محققان دانشگاه پزشکی Exeter اشاره می‌کند که در حال حاضر یکی از هر 3 مورد زوال عقل، قابل پیشگیری بوده است. این امر پیش از محاسبه‌ی رابطه‌ی سکته و زوال عقل بوده است.

این مطالعه همچین پیشنهاد می‌کند که ممکن است با مشخص کردن مکان آسیب‌دیده از طریق سکته در مغز، و همچنین شدت آسیب، بتوان نشان داد که چه کسی در خطر بیشتری برای احتمال به زوال عقل قرار دارد.

این امر می‌تواند نشان دهد مردان مبتلا به سکته مغزی در خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل قرار دارند. هنوز مشخص نشده است که فاکتورهای دیگر از جمله مبدا نژادی و سطح تحصیلات نقشی در خطر ابتلا به زوال عقل ایفا می‌کنند یا خیر.

منبع: نیوز مدیکال

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری