ورود / ثبت نام

خوابیدن و بیدار شدن هر دو توسط یک قسمت از مغز کنترل می‌شوند

محققان دانشگاه Bern نشان داده‌اند که یک قسمت مشخص از مغز - تالاموس- مسئول هر دو اعمال به خواب رفتن و از خواب بیدار شدن است.

محققان دانشگاه Bern نشان داده‌اند که یک قسمت مشخص از مغز - تالاموس- مسئول هر دو اعمال به خواب رفتن و از خواب بیدار شدن است.

پیش از این مشخص شده بود که تالاموس بر کیفیت خواب تاثیرگذار است، اما اعتقاد بر این بود که سیگنال‌های مرتبط با «به خواب رفتن» و «از خواب بیدار شدن» از قسمت‌های جداگانه‌ای از مغز نشئت می‌گیرند. با این حال، یک تیم تحقیقاتی سوئیسی ادعا می‌کند که تالاموس نقشی دوگانه در این فرآیند دارد.

با استفاده از تکنیک‌های اپتوژنتیک برای فعال کردن نورون‌های مغزی با استفاده از ایمپالس‌های نوری، آن‌ها دریافتند که یک گروه کوچک از نورون‌ها در ناحیه‌ی تالاموس امواج بلندی ایجاد می‌کنند که می‌تواند در فرآیند به خواب رفتن موثر باشد، در حالی که همان گروه نورونی سیگنال‌هایی تولید می‌کنند که عامل بیدار شدن است.

تالاموس که در جایی بین کورتکس و ساقه‌ی مغز جای گرفته است، قسمتی ارتباط دهنده است که همچنین نقش اساسی در پردازش اطلاعات ورودی حسی و شناخت سازماندهی کننده و هوشیاری ایفا می‌کند. تالاموس قسمتی است که در عمل به همه‌ی قسمت‌های مغز متصل است.

با استفاده از داده‌های تجربی که از آزمایشات روی موش‌ها به دست آمده است، محققان همچنین دریافتند که هنگامی که نورون‌های تالاموسی غیر فعال می‌شوند، کیفیت خواب و هوشیاری هم متحمل مشکلاتی می‌شوند.

در عصری که جمعیت فعال میزان خواب کمتری نسبت به گذشته دارد – 20% کمتر از میزان خواب در 50 سال پیش – این اکتشاف می‌تواند در تلاش برای بهبود کیفیت و تداوم خواب کاربرد داشته باشد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی Nature Neuroscience منتشر شده است.

منبع: Swiss info

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

محسن علایی
محسن علایی
3 سال پیش

من ی مشکلی دارم ک فک میکنم این مطلب برا من درست باشه .من 12 ساعتم میخوابم انگار دو ساعتم نخوابیدم و این باعث مشکلات زیادی در زندگی من شده .ای کاش راه حلی باشه .زندگی منو بسیار تحت تاثیر گذاشته

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری