ورود / ثبت نام

محرومیت از خواب اثرات مخربی برفعالیت های شناختی و سلامتی افراد دارد

دکتر" علی احمدعلی پور " اعلام کرد: هنوز علت دقیق اینکه چرا انسان ها به خواب نیاز دارند، کاملا شناخته شده نیست اما محرومیت از خواب اثرات مخرب زیادی بر سلامتی و عملکرد شناختی افراد دارد .

دکتر" علی احمدعلی پور " اعلام کرد: هنوز علت دقیق اینکه چرا انسان ها به خواب نیاز دارند، کاملا شناخته شده نیست اما محرومیت از خواب اثرات مخرب زیادی بر سلامتی و عملکرد شناختی افراد دارد .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه کمبود خواب و اختلالات مربوط به خواب از شایعه ترین مشکلات جهان کنونی است، گفت: مطالعات جدید نشان می دهد، بی خوابی حتی به مدت یک شبانه روز باعث ایجاد برخی از علائم "سایکوز" یا "روان پریشی" می شود.

شناسایی مسیرهای مولکولی دخیل در بروز اثرات روانی مخرب ناشی از محرومیت از خواب می تواند به طور بالقوه روش های جدیدی برای توسعه داروهای موثرتر برای بیماری های "سایکوتیک " پدید آورد.

دکتر علی احمدعلی پور گفت: این طرح تحقیقاتی در ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و با عنوان "نقش سیستم "اندوکانابینوئیدی " در اختلالات شناختی و "سایکوتیک " ناشی از محرومیت از خواب در موش "رت" به تصویب رسید و در اجرای این پژوهش شماری از محققان و متخصصان رشته های مختلف پزشکی در داخل و خارج از کشور مشارکت دارند.

وی افزود: در این طرح، برای اولین بار نقش "سیستم اندوکانابینوئیدی " در مدل "سایکوز " ناشی از بی خوابی مطرح شد و همچنین اثرات محرومیت از خواب بر روی رفتار جنسی نیز مورد بررسی قرار گرفت و برای اعمال محرومیت از خواب، از دو روش محرومیت از خواب REM (خواب فعال یا خواب متناقض) و محرومیت از خواب کامل استفاده شد.

وی گفت: بی خوابی می‌تواند اثرات مضری همانند استعمال مواد مخدر بر بدن و به ویژه مغز داشته باشد.

برای مشاهده‌ی متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری