ورود / ثبت نام

نشانه‌هایی از تولید سلول‌های عصبی در مغز بزرگسالان دیده شد

تکثیر سلول‌های عصبی: یک عکس میکروسکوپی از هیپوکامپ یک بزرگسال سالم نشانه‌هایی از تولید سلول عصبی در محلی خاص که شکنج دندانه‌ای (dentate gyrus) نامیده می‌شود.

یک پروتکل آزمایشگاهی پیچیده نشانه‌هایی از تولید هزاران سلول عصبی جدید را حتی در مغز یک فرد 80 ساله نشان داده است.

این نورونهای نابالغ، آخرین داده‌ها پیرامون بحثی چند ده ساله هستند که آیا مغز افراد در بزرگسالی می‌تواند سلول‌های عصبی جدید تولید کند یا نه؟ فرآیندی که عصب‌زایی (Neurogenesis) نامیده می‌شود در مغز برخی از حیوانات اتفاق می‌افتد اما دانشمندان در مورد این که آیا مغز انسان‌های بزرگسال نیز توانایی چنین تکثیری را دارد یا نه، اتفاق نظر نداشته‌اند.

محققان برش‌هایی از مغز 13 فرد سالم با سن بین 43 تا 87 سال را زیر میکروسکوپ مشاهده کردند و هزاران سلول که به نظر می‌رسید سلول‌های عصبی جدید باشند را دیدند. این سلول‌ها در محلی از هیپوكامپ قرار داشتند كه شکنج دندانه‌ای (dentate gyrus) نامیده می‌شود (مکان احتمالی تولید نورون های جدید). و این در حالی است که در نمونه‌های مغزی از 45 فرد مبتلا به بیماری آلزایمر تعداد کمتری از این سلول‌ها وجود داشت – یافته‌ای که امکان ارتباط تکوین عصبی با بیماری‌های تحلیل عصبی را نشان می‌دهد.

اکثر نمونه‌ مغزهای مورد استفاده در این مطالعه طی 10 ساعت پس از مرگ اهدا کننده بررسی شده‌اند و بیشتر از 24 ساعت در ماده‌ی شیمیایی محافظ بافت نبوده‌اند. به نظر محققان این عوامل ممکن است علت مشاهده نورون‌های جدید را توضیح دهند. دلیل اینکه در بعضی از آزمایش‌های قبلی شواهدی از تکوین عصبی یافته نشده، این بوده که نمونه‌های مورد استفاده، زمان زیادی بعد از مرگ اهدا کننده بررسی می‌شدند و یا مدت طولانی‌تری در مواد شیمیایی مانده بودند.

نشانه‌هایی از تولید سلول‌های عصبی در مغز بزرگسالان دیده شد

نورون‌های جدید (بزرگ‌نمایی شده) در بخشی از هیپوكامپ؛ محققان برخی از سلول‌های عصبی را یافتند كه شامل پروتئینی هستند که Doublecortin نامیده می‌شود (به رنگ قرمز) و باور دارند نشان رشد نورون‌های جدید است.

مترجم: نرگس فراهی، عضو شاخه دانشجویی نقشه‌برداری مغز

منبع: Science News

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری