ورود / ثبت نام

دانشمندان از نیم میلیارد اتصال در یک قطعه کوچک از مغز یک موش نقشه برداری کردند.

پژوهشگران در دانشگاه پزشکی بیلور (BCM)٬ موسسه‌ی آلن٬ و دانشگاه پرینستون موفق به خلق بزرگترین نمایش سه بعدی از اتصالات مغز یک موش - که بسیار شبیه به مغز ما است- شدند؛ با این امید که یادگیری اصول کارکرد مغز بتواند به آن‌ها در توسعه‌ی هوش مصنوعی کمک کند.

نقشه‌ای که مشاهده می‌کنید، نشان دهنده‌ی ساختار‌ها و اتصالات ظریف در حدود ۲۰۰ هزار سلول مغزی و ۵۰۰ میلیون سیناپس عصبی است و تمامی این‌ها در یک میلی‌متر مکعب از مغز یک موش که به اندازه‌ی دانه‌ی شن است مخفی هستند. این مجموعه‌ی بی نظیر از داده‌ها شامل ذخیره سازی الگو‌های فعالیت تولید شده از دسته‌ای از محرکات بصری پیچیده است، که محتوای این محرکات از کلیپ‌های یوتیوب گرفته تا فیلم‌های هالیوودی بودند. از این محرکات برای تحریک حدود ۷۵ هزار سلول مغزی در همان حجم یک میلی‌متر مکعب برای تولید نقشه‌ی اتصالات استفاده شده است.

با توجه به میزان زیاد داده‌ها (حدود ۵۰۰ میلیون از سیناپس‌های عصبی) برای تولید این نقشه ۵ سال وقت در سه مرحله‌ی جداگانه صرف گردید.

 محققان پژوهش خود را روی نئوکورتکس که یک ناحیه‌ی ضروری برای درک بصری است، متمرکز کردند. در مرحله‌ی اول٬ هنگامی که موش هنوز زنده بود٬ از فعالیت عادی مغز آن اندازه‌گیری‌هایی انجام دادند که حاصل آن ۷۰ هزار تصویر از سلول‌های مغزی فعال بود. 

در مرحله‌ی بعد پژوهشگران قطعه‌ی کوچکی از مغز را بریده و آن را به بیش از ۲۵ هزار ورقه‌ی نازک تقسیم کردند و سپس از این ورقه‌های حاصل شده بیش از ۱۵۰ میلیون تصویر با وضوح بالا توسط میکروسکوپ الکترونی تهیه کردند.

این پژوهش بخشی از برنامه‌ی هوش ماشینی از شبکه‌های کورتیکال (MICr0NS) می‌باشد که هدف آن بهبود یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی با استفاده از مهندسی معکوس روی سریبرال کورتکس است که در پستانداران وظیفه‌ی انجام اعمال پیچیده مانند برنامه‌ریزی و منطق را به عهده دارد.

منبع: interestingengineering.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری