ورود / ثبت نام

محققان برخی تغییرات مغز بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را شناسایی کردند

محققان موفق به کشف جزئیات مربوط به تغییرات مغزی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شده و دریافته‌اند که در مراحل اولیه‌ی بیماری، مغز سعی می‌کند آسیب‌های ایجاد شده را جبران کند.

محققان موفق به کشف جزئیات مربوط به تغییرات مغزی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی شده و دریافته‌اند که در مراحل اولیه‌ی بیماری، مغز سعی می‌کند آسیب‌های ایجاد شده را جبران کند.

در این پروژه از تصویربرداری تشدید مغناطیسی MRI برای ثبت تصاویر جامع و با جزئیات از مغز 200 بیمار مبتلا اسکیزوفرنی و 150 بیمار سالم گروه کنترل استفاده شده است.

محققان به دنبال طراحی و توسعه‌ی تکنیک جدیدی برای آنالیز تصاویر بودند که توانایی ثبت نقشه‌های ماده‌ی سفید و خاکستری مغز را به صورت همزمان داشته باشد و به بررسی این مورد بپردازد که آیا تغییرات در ماده‌ی سفید و خاکستری به هم مربوط هستند یا خیر. تیم تحقیقاتی دریافت که اختلالات ایجاد شده در ماده‌ی سفید دقیقا به تغییرات ناحیه‌ی خاکستری در کورتکس مغزی، مرتبط است.

به نظر می‌رسد مغز تلاش می‌کند تا برخی از آسیب‌های وارد شده را – حداقل در مراحل ابتدایی بیماری – جبران کند.

ماده‌ی سفید، سیگنال‌های الکتریکی مغزی مورد نیاز برای برقراری ارتباط را انتقال می‌دهد. این سیگنال‌ها در طول آکسون‌ها، که توسط لایه‌ی میلین ایزوله شده اند، انتقال داده می‌شوند.

تغییرات نامحسوسی در این مدارات در مغز بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی و همچنین کاهش تراکم ماده‌ی خاکستری در کورتکس مغزی در این بیماران مشاهده شده است.

پروفسور Christos Pantelis می‌گوید: این مطالعه نشان می‌دهد که در بیماری اسکیزوفرنی، تغییرات در ماده‌ی سفید و خاکستری فرآیند‌های مرتبط محسوب می‌شوند، و هرچه بیماری بیشتر پیشرفت می‌کند، این ارتباط قوی‌تر می‌شود.

اگرچه سطوح شدیدی از نابودی ماده‌ی خاکستری در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی دیده شده، میزان ماده‌ی سفید در مغز، در مراحل ابتدایی بیماری، در قسمت‌هایی که حجم بیشتری از ماده‌ی خاکستری از دست رفته، افزایش یافته بود.

وی می‌گوید: این مشاهدات نشان می‌دهد که دست کم در مراحل ابتدایی بیماری، ماده‌ی سفید مغزی، کمبود ماده‌ی خاکستری را جبران می‌کند، به این صورت که ارتباطات قوی‌تر در ماده‌ی سفید، سعی در جبران کاهش توان ارتباطی در ماده‌ی خاکستری آسیب دیده را دارد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که این عمل جبرانی، در دراز مدت بتواند جوابگوی آسیب‌های وارد شده توسط بیماری باشد.

هرچه بیماری بیشتر پیشرفت می‌کند، و ماده‌ی خاکستری از دست می‌رود، تغییرات بیشتر مغزی می‌تواند به تغییراتی بیانجامد که ما در هردو نوع بافت، در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی مزمن یا بیمارانی که مدت زیادی از ابتلایشان گذشته است، مشاهده کرده‌ایم. درمان‌هایی که چنین تغییراتی را در مراحل ابتدایی بیماری اصلاح می‌کنند، ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از تغییرات درازمدت آن داشته باشند.

منبع: مدیکال اکسپرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری