ورود / ثبت نام

نوروفیدبک ممکن است به افسردگی مقاوم در برابر درمان کمک کند.

یک مطالعه‌ی آزمایشی کوچک نشان داده است که نوروفیدبک - که در آن بیماران بر تغییر الگوهای امواج مغزی خود تمرکز می‌کنند – توانایی بالقوه برای درمان تعداد زیادی از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان که از افسردگی مقاوم در برابر درمان (TRD) رنج می برند را دارد.

یک مطالعه‌ی آزمایشی کوچک نشان داده است که نوروفیدبک - که در آن بیماران بر تغییر الگوهای امواج مغزی خود تمرکز می‌کنند – توانایی بالقوه برای درمان تعداد زیادی از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان که از افسردگی مقاوم در برابر درمان (TRD) رنج می برند را دارد. این اولین بار است که نشان داده شده است که نوروفیدبک علائم فردی و بهبود کلی TRD را ارتقا می بخشد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، "افسردگی عامل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است" و بیش از 300 میلیون نفر در سراسر دنیا از آن رنج می برند. روش‌های درمان برای افسردگی وجود دارد، اما حدود یک سوم از افراد حتی پس از مصرف داروهای متعدد ضد افسردگی، به درمان پاسخ نمی دهند. این افسردگی مقاوم به درمان (TRD) است. برای این بیماران گزینه‌های محدودی وجود دارد. در حال حاضر یک مطالعه آزمایشی جدید در کره نشان می‌دهد که نوروفیدبک ممکن است در کنار داروهای ضد افسردگی یک درمان مناسب را ارائه دهد. با ۱۲ بیمار مبتلا به TRD و ۱۲ شاهد کار شد. محققان بیماران را با ۱۲ هفته تمرینات منظم آموزش دادند، که در آن بیماران یاد گرفتند چگونه امواج مغزی خود را در پاسخ به سیگنال های صوتی و تصویری تغییر دهند.

در تحقیقات گذشته، نشان داده شده است امواج مغزی مختلف با حالت‌ها و وضعیت‌های مختلف مغز مرتبط است، بنابراین از این بیماران خواسته شد همان‌طور که روی صفحه نمایش کامپیوتر نمایش داده می‌شد بر تغییر سطوح انواع خاصی از امواج مغزی تمرکز کنند. در هر ویزیت بیماران ۳۰ دقیقه آموزش beta/sensorimotor rhythm و ۳۰ دقیقه آموزش alpha/theta دریافت کردند. روند روانشناختی با استفاده از پرسشنامه‌های افسردگی استاندارد٬ در ابتدای درمان و سپس بعد از ۱، ۴ و ۱۲ هفته اندازه گیری شد. این پرسشنامه ها نشان می‌دادند که چگونه درمان بر فاکتورهای متعددی مانند روابط فردی، توانایی کار و زندگی خانوادگی تاثیر می‌گذارد. محققان دریافتند که در گروه نوروفیدبک، ۸ نفر از ۱۲ بیمار به درمان پاسخ داده و ۵ نفرشان نیز به اندازه‌ی کافی پاسخ دادند تا به عنوان بهبود بیماری طبقه بندی شوند. بیشتر این بیماران در حال بررسی دراز مدت هستند تا تعیین گردد آیا بهبود ادامه یافته است یا خیر. در مقابل، گروه شاهد پس از۱۲ هفته٬ بهبود قابل ملاحظه ای را نسبت به شروع نشان نداد.

رهبر این مطالعه پروفسور Eun-Jin Cheon از (Yeungnam University Hospital, South Korea) می‌گوید: نوروفیدبک در گذشته در بیماری‌های روانی به کار گرفته شده بود٬ اما تا آن‌جا که ما می‌دانیم این اولین بار است که نشان داده می‌شود در افزایش بهبودی و بهبود کلی (بهبود عملکردی) در افسردگی مقاوم در برابر درمان مؤثر است و این خیلی مهم است زیرا این بیماری از طرق دیگر درمان نمی‌شود. در این پژوهش افراد با افسردگی شدید که با وجود استفاده از داروها و به کارگیری روش‌های ضد افسردگی همچنان علائم افسردگی را داشتند بررسی شدند. نتایج ما نشان داد که نوروفیدبک ممکن است یک درمان مکمل موثر باشد تا بیماران دوباره احساس خوبی داشته باشند و با زندگی اُنس بگیرند. امیدوار کننده ترین چیز در مورد نوروفیدبک این است که حتی عوارض جانبی حتی خفیف هم ایجاد نمی‌کند.

ما باید تاکید کنیم که این یک مطالعه‌ی کوچک است و برای انتقال آن به کلینیک هنوز مسیر خیلی درازی در پیش داریم. این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

Henricus G Ruhe, MD, PhD یکی از اعضای ECNP در این باره می‌گوید: این مطالعه برای از بین بردن علائم افسردگی که در برابر سایر روش‌ها پاسخ ندادند بسیار جالب است. با اینکه تعداد بیماران بررسی شده خیلی کم بوده است ولی این روش باید به عنوان یک روش نوید بخش در نظر گرفته شود.

مطالعات بیشتری برای تکرار این نتایج و مقایسه‌ی این روش با سایر روش‌های درمانی(مثل روان درمانی یا استفاده از دارو) باید صورت گیرد.

منبع : www.sciencedaily.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری