ورود / ثبت نام

دانشمندان موفق شده‌اند به اصطلاح «مکالمات» میان سلول‌های مغزی را ببینند و این امر می‌تواند رازهای بسیاری از بیماری‌های عصبی را روشن کند

این مکالمات به صورت کاملاً روشن و رنگی قابل دیدن هستند! تکنیک آزمایشگاهی جدیدی طراحی شده که پاسخ‌هایی که مدت مدیدی دانشمندان در انتظارشان بوده‌اند را مهیا خواهد کرد، این پاسخ‌ها در باره بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، اسکیزوفرنی و افسردگی هستند.

این مکالمات به صورت کاملاً روشن و رنگی قابل دیدن هستند! تکنیک آزمایشگاهی جدیدی طراحی شده که پاسخ‌هایی که مدت مدیدی دانشمندان در انتظارشان بوده‌اند را مهیا خواهد کرد، این پاسخ‌ها در باره بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر، اسکیزوفرنی و افسردگی هستند. این پاسخ‌ها دست یافتن به درمان‌هایی را تسهیل خواهند کرد که سالیان متمادی دانشمندان در انتظار درک آن‌ها بودند.

دکتر جولیوس ژو، محقق دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ویرجینیا می‌گوید: پیش از این ما هیچ راهی برای درک ارتباطات و ترافیک عصبی نداشتیم، بخصوص در مورد آلزایمر، ما میلیاردها دلار صرف حل این معضل کرده و تقریباً هیچ درمان موثری نیافتیم. اما حال برای اولین بار می‌توانیم واقعا آنچه رخ می‌دهد را مشاهده کنیم.

برای نشان دادن موثر بودن این تکنیک، تیم ژو در شارلوتزویل و همکارانش در چین از این تکنیک برای نشان دادن یک نوروترنسمیتر کمتر شناخته شده به نام استیل کولین استفاده کردند. ژو توضیح می‌دهد: استیل کولین نقش مهمی در نحوه‌ی رفتار ما دارد، چرا که بر حافظه و حالات رفتاری انسان اثر دارد. این نوروترنسمیتر بر بیماری آلزایمر، اسکیزوفرنی، افسردگی، تمام بیماری‌های مرتبط با احساسات و مشکلات ذهنی اثر گذار است (همچنین استیل کولین نقش حیاتی در نقاط دیگر بدن نیز ایفا می‌کند، برای مثال تنظیم ترشح انسولین در پانکراس و کنترل استرس و فشار خون).

داروهای طراحی شده برای مقابله با آلزایمر در حقیقت منع کننده‌ی استیل کولین استراز هستند، آنزیمی که استیل کولین را تجزیه می‌کند، تا اثر از بین رفتن استیل کولین در مغز را افزایش دهد. اما پزشکان به خوبی نحوه‌ی کار این دارو را درک نکرده و هیچ راهی برای فهمیدن اینکه دقیقاً چه مقدار کاهش استیل کولین مورد نیاز است، وجود نداشت. ژو می‌گوید: این داروها خیلی موثر نیستند، آن‌ها تنها یک پیشرفت اندک ایجاد می‌کند، و به محض اینکه درمان متوقف شود، نشانه‌های بیماری بیشتر و وضعیت بدتر می‌شود. بنابراین برای درمان این بیماران، شما به صورت موقت یک بهبودی حاصل می‌کنید اما عملاً وضعیت آن‌ها بدتر خواهد شد.

در صورتی که پزشکان بتوانند استیل کولین و دیگر نوروترنسمیترها را در حال فعالیت و به صورت رنگی ببینند، می‌توانند یک شرایط مبنا برای سلامتی تعریف کنند و سپس در جهت درمان بیماری‌های عصبی و به دنبال راهی برای برگرداندن شرایطِ نامناسب، به آن حالت مبنا، تلاش کنند.

ژو می‌گوید: در درجه اول به دنبال آن هستیم که ببینیم نوروترنسمیترها چگونه در حالت نرمال، کار خود را انجام می‌دهند. همین الان هم میدانیم که انتقالات استیل کولینی بسیار متفاوتی نسبت به آنچه ما تصور می‌کردیم، وجود دارند. پس از آن ما می‌خواهیم دریابیم که این اعمال در بیمار چگونه تغییر می‌کند. این مقایسه برای ما پاسخ‌های بسیار مهمی فراهم خواهد کرد.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری