ورود / ثبت نام

کاربردهای جدیدfMRI در صرع دوران کودکی، شناخت تاثیرات تشنج را افزایش می‌دهد

fMRI به محققان اجازه داده است توابع حافظه را که اغلب در مغز کودکان مبتلا به صرع دچار اختلال می‌گردد، شناسایی کنند.

fMRI به محققان اجازه داده است توابع حافظه را که اغلب در مغز کودکان مبتلا به صرع دچار اختلال می‌گردد، شناسایی کنند. علاوه بر این، مطالعه جداگانه‌ای از کاربرد جدید fMRI در حالت استراحت انجام شده که پزشکان را قادر به استفاده از fMRI غیر تهاجمی برای ارزیابی زبان کودکانی که دچار اختلال هستند می‌سازد.

fMRI برای اولین بار حافظه کلامی و بصری را در کودکان مبتلا به صرع ردیابی می‌کند.

fMRI غیر تهاجمی یک ابزار قدرتمند و جایگزین عالی برای اندازه‌گیری زبان و حافظه به روش‌های تهاجمی است. این مطالعه هیپوکامپ و پاراهیپوکامپ در کودکان مبتلا به صرع را تشخیص می‌دهد و وقتی یافته‌ها را با نمونه‌ی شاهد مقایسه می‌کنیم توانایی fMRI در ردیابی حافظه و توانایی یادآوری کودکان مبتلا به صرع مشخص می‌شود.

در این مطالعه ارزیابی شد که چگونه یک وظیفه یادگیریِ جدید حین fMRI، فعالیت‌های حافظه کلامی و بصری هیپوکامپ و مناطق پاراهیپوکامپ مغز را که نقش مهمی در حافظه کلامی و بصری دارد فعال می‌کند.

نتایج نشان می‌دهد که وظایف حافظه‌ای fMRI می‌تواند برای تولید یافته‌های حساس به تفاوت‌های فعالیت هیپوکامپ در کودکان استفاده شود که ممکن است تبدیل به یک ابزار مهم بالینی برای پیش از جراحی شود.

یک مطالعه دوم توانایی تجزیه و تحلیل ارتباط کاربردی fMRI را در حالت استراحت برای ارزیابی زبانی نشان می‌دهد. نقشه برداری قبل از عمل جراحی صرع برای ارزیابی خطرات پس از عمل در کودکان حیاتی است. اما درخواست از یک کودک کم سن و یا کودکی که به لحاظ فکری برای تکمیل وظایف لازم مشکل دارد، سبب می‌شود که استفاده از روش‌های استاندارد fMRI محدود گردد.

بر خلاف fMRI معمول که در آن فرد یک سری از وظایف معین را برای فعال کردن مناطق مورد نظر مغزی انجام می‌دهد، fMRI حالت استراحت، فعالیت را بدون عمل اضافی ثبت می‌کند. این مطالعه نشان داد که در مقایسه با انجام وظایف ارزیابی معمولی زبان، تجزیه و تحلیل وابستگی عملیاتی fMRIدر حالت استراحت با یافته‌های فعالیت‌های کاری، کمی بیش از دو سوم بود. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. این مطالعه پتانسیل روش‌های مبتنی بر داده‌ها جهت ایجاد یک روش قابل اطمینان حتی بدون fMRI مبتنی بر وظیفه را نیز ارایه می‌دهد.

امید است که یک روز بتوان از fMRI بالینی به عنوان یک ابزار موثر و غیرتهاجمی برای نقشه برداری زبانی قبل از جراحی صرع با حذف انجام وظیفه استفاده کرد.

منبع: مدیکال اکسپرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری