ورود / ثبت نام

معرفی نُروفیزیک و نُرومهندسی

نُروفیزیک (فیزیک مغز و اعصاب) شاخه ای در حال رشد از بیو فیزیک، فیزیک پزشکی، و یا علوم اعصاب است که به مطالعه دستگاه اعصاب شامل مغز، نخاع و اعصاب می پردازد.

معرفی نُروفیزیک و نُرومهندسی

Neurophysics and Neuroengineering

در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

دکتر رضا خانبابائی

دکترای فیزیک اعصاب از دانشگاه واشینگتن، آمریکا

فوق دکترای علوم اعصاب از دانشگاه اتاوا، کانادا

نُروفیزیک (فیزیک مغز و اعصاب) شاخه ای در حال رشد از بیو فیزیک، فیزیک پزشکی، و یا علوم اعصاب است که به مطالعه دستگاه اعصاب شامل مغز، نخاع و اعصاب می پردازد. نُروفیزیک به دنبال کشف اساس فیزیکی عملکرد مغز، و به دنبال آن درک پروسه ی شناخت است. این شاخه از فیزیک طیف وسیعی از پدیده ها، از سازوکار سلولی و مولکولی گرفته تا فناوری های مربوط به اندازه گیری و تحت تاثیر قراردادن مغز، و همچنین نظریه های عملکرد مغز را در بر می گیرد. به طور خلاصه نُروفیزیک راهی به سوی علوم اعصاب بر پایه قوانین بنیادین طبیعت است و اصول بنیادی فیزیک را برای طراحی های مهندسی عصبی، تشخیص و درمان بیماری های اعصاب مهیا می کند. نُروفیزیک محاسباتی و نُروفیزیک آزمایشگاهی از گرایش های اصلی نُروفیزیک است.

نُرومهندسی (مهندسی اعصاب) نیز شاخه ای بین رشته ای در حال رشد از مهندسی زیستی یا مهندسی پزشکی است که به کمک تکنیک های مهندسی و اصول فیزیکی بنیادی مغز و اعصاب به مطالعه، تعمیر، جایگزینی، و یا ارتقاء عملکرد دستگاه اعصاب می پردازد. به عبارت دیگر مهندسان اعصاب قابلیت حل مشکلات و یا طراحی مربوط به ارتباط بین بافت های عصبی زنده و دستگاه های غیر زنده را دارند. نُرومهندسی از مهارت ها و فناوری های مهندسی برق، کامپیوتر، مواد، مکانیک، رباتیک، نانوفناوری و فرمانشناسی (cybernetics) برای طراحی سیستم های تشخیصی، نظارتی و درمانی بیماری های عصبی استفاده می کند. امروزه پژوهش های فراوانی بر درک کُدها و پردازش اطلاعات در دستگاه های حسی و حرکتی متمرکز است، به این منظور که اختلال ایجاد شده در پردازش این اطلاعات در حالت پاتولوژیکی محاسبه و اندازه گیری شود طوریکه بتوان یک تشخیص درست از آسیب ایجاد شده به دست آورد. سپس به کمک رابط های مغز و کامپیوتر و همچنین ساخت پروتزهای عصبی می توان در راستای تعمیر عملکرد عصبی و یا حتی جایگزینی یک قسمتی از مغز و اعصاب عمل کرد.

در این سخنرانی و به دنبال آن در کارگاه های مربوطه سعی می شود دیدی جامع و کاربردی از قوانین فیزیکی شناخته شده در عملکرد مغز و اعصاب و همچنین تکنیک های مهندسی برای محاسبات و پژوهش های آزمایشگاهی در این زمینه به شرکت کنندگان داده شود.


زمان: چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه ، ساعت ۱۰-۱۲
مکان: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز
شرکت برای عموم آزاد است
 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری