ورود / ثبت نام

طبیعت سلول‌‌های ایمنی در مغز انسان افشا شد.

محققان موسسه‌ی علوم اعصاب هلند و UMC آمستردام موفق شدند که چگونگی حفاظت سلول‌‌هایT از مغز انسان علیه ویروس‌‌ها را کشف کنند.

محققان موسسه‌ی علوم اعصاب هلند و UMC آمستردام موفق شدند که چگونگی حفاظت سلول‌‌هایT از مغز انسان علیه ویروس‌‌ها را کشف کنند. نتایج این مطالعه، که در Nature Communication منتشر شده است، برای بررسی نقش سیستم ایمنی در بسیاری از اختلالات مغزی، حیاتی است.

سیستم ایمنی از بدن انسان در مقابل عفونت‌‌ها و سرطان محافظت می‌کند. سلول‌‌های T در این پروسه نقش آفرینی می‌کنند. هنگامی که سلول‌‌های T به درستی کار نمی‌کنند، احتمال ایجاد التهاب، در هر جایی، همانند مغز، وجود دارد. تا به حال، اطلاعات اندکی درباره‌ی ویژگی‌‌های این سلول‌‌ها در مغز افراد سالم وجود داشته است. Joost Smolders، محقق و دانشجوی نورولوژی، می‌گوید: با این پژوهش، ما اطلاعات بیشتری دربار‌ه‌ی مکان سلول‌‌هایT در مغز، ظاهر آن‌ها، انواع سیتوکین‌‌های التهابی تولیدی شان و نحو‌ه‌ی کنترل کردنشان، به دست آورده‌ایم.

دانشمندان دریافته‌اند که دو پروتئین CTLA-4 و PD-1 به مقدار زیاد در سلول‌‌های T وجود دارند. این پروتئین‌‌ها، که کشف آن‌‌ها جایز‌ه‌ی نوبل پزشکی امسال را برای کاشف آن به همراه داشته، مهارکننده‌‌های مهم سلول‌‌های T هستند.

اسمولدرز می‌گوید: اگر ما قوانین بازی را بدانیم، یعنی اینکه سلول‌‌های T در مغز چگونه فعالیت می‌کنند، آنگاه ما درک می‌کنیم که سلول‌‌های T چگونه در اختلالات مغزی، از وظایف طبیعی شان منحرف می‌شوند.

با پشتیبانی مالی بنیاد تحقیقاتی MS، دانشمندان پژوهش‌‌های خود را با استفاده از سلول‌‌های T گرفته شده از بافت مغزی اهداکننده‌‌های مغز در بانک مغز هلند Netherlands Brain Bank (NBB) به انجام رساندند. اسمولدرز می‌گوید: برای درک نقش سیستم ایمنی در اختلالات مغزی، یک برنامه‌ی اهدا کنندگی، مانند NNB بسیار مهم است. کیفیت این مواد می‌تواند امکان انجام تحقیقات خاص و مفیدی را فراهم کند.

برای مشاهده‌ي متن مقاله می‌توانید اینجا کلیک کنید.

منبع: مدیکال اکسپرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری