ورود / ثبت نام

گوش دادن به موسیقی شاد ممکن است باعث بهبود خلاقیت واگرا شود

بر اساس مطالعه‌ای که در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ از « Simone Ritter »٬ دانشگاه « Radboud » هلند و « Sam Ferguson » از دانشگاه فنی سیدنی٬ در نشریه‌ی PLOS ONE منتشر شد٬ گوش دادن به موسیقی شاد در مقایسه با گوش دادن به سکوت محض٬ ممکن است به تولید راه‌حل‌های خلاقانه بیانجامد.

بر اساس مطالعه‌ای که در ۶ سپتامبر ۲۰۱۷ از « Simone Ritter »٬ دانشگاه « Radboud » هلند و « Sam Ferguson » از دانشگاه فنی سیدنی٬ در نشریه‌ی PLOS ONE منتشر شد٬ گوش دادن به موسیقی شاد در مقایسه با گوش دادن به سکوت محض٬ ممکن است به تولید راه‌حل‌های خلاقانه بیانجامد.

خلاقیت یک حسن مهم در دنیای پیچیده و در حال تغییر ماست٬ چرا که اجازه می‌دهد برای دسته‌ی وسیعی از مسائل٬ راه حل‌های خلاقانه پیدا کنیم و به ایده‌های نو برسیم. این سوال که چه چیزی باعث یاری کردن شناخت خلاقانه می‌گردد از دیرباز مورد مطالعه قرار گرفته است٬ و با وجود این که قبلا نشان داده شده بود موسیقی به ادراک کمک می‌کند٬ هنوز در مورد اینکه چگونه موسیقی به خصوص به ادراک خلاقانه کمک می‌کند چیز زیادی نمی‌دانیم.

برای تحقیق در مورد تاثیر موسیقی بر ادراک خلاقانه پژوهش‌گران از ۱۵۵ شرکت کننده خواستند تا پرسش‌نامه‌ای را پر کنند سپس آن‌ها را به گروه‌های آزمایشی تفکیک کردند. هر یک از گروه‌ها به یکی از موسیقی‌هایی که در یکی از دسته‌های آرام٬ شاد٬ غمناک٬ و یا مضطرابانه بود٬ گوش می‌کردند٬ وابسته به فضای عاطفی آن (مثبت٬ منفی) و تحریک کنندگی آن (زیاد٬ کم) . یک گروه کنترلی(شاهد) نیز در سکوت به سر می‌برد. شرکت کنندگان بعد از شروع پخش موسیقی٬ به انجام وظایف ادراکی مختلفی مشغول می‌شدند که تفکر واگرا و همگرای آن‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌داد. شرکت‌کنندگانی که به بدیع‌ترین و مفیدترین راه حل‌ها برای یک مسئله دست پیدا کردند در خلاقیت واگرا بیشترین نمره را گرفتند٬ درحالی که شرکت کنندگانی که به بهترین راه حل مطلق برای یک مسئله رسیدند٬ نمره‌ی بالاتری در خلاقیت همگرا دریافت کردند.

محققان دریافتند که گوش کردن به موسیقی شاد -که آن را موسیقی کلاسیک با فضای عاطفی مثبت و تحریک کنندگی بالا تعریف کرده بودند- در مقایسه با گوش کردن به سکوت باعث تسهیل تفکر خلاقانه‌ی واگرا می‌گردد. مولف بیان می‌کند که متغیرهایی که در شرایط با موسیقی شاد وجود دارد ممکن است انعطاف پذیری در تفکر را بهبود بخشد٬ بنابراین ممکن است شرکت کننده‌ها راه حل‌های بیشتری را در نظر بگیرند که اگر در سکوت همان کار را انجام می‌دادند احتمالا به این راحتی به آن راه حل‌ها دست پیدا نمی‌کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد که ادراک خلاق ممکن است از طریق موسیقی قابل ارتقا باشد و مطالعات بیشتر می‌تواند به بررسی اینکه چگونه صدا‌های محیطی مختلف ممکن است روی خلاقیت تاثیر داشته باشد٬ پرداخته و از شرکت کنندگانی با فرهنگ‌ها٬ گروه‌های سنی و سطوح تجربه‌ی موسیقایی متفاوت استفاده کند. مولفان ابراز می‌کنند که مطالعه آن‌ها همچنین می‌تواند نشان دهد که گوش دادن به موسیقی چگونه می‌تواند تفکر خلاقانه را از راهی ارزان و موثر در محیط‌های علمی٬ آموزشی و سازمانی مختلف بهبود بخشد.

منبع: www.sciencedaily.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری