ورود / ثبت نام

گزارش پنجمین سخنراني معرفي آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز برگزار شده در تاریخ ۹۵/۴/۳۰

پنجمین جلسه از سلسله سخنرانيهايي كه براي معرفي آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز برنامه ريزي شده بود در تاریخ ۹۵/۴/۳۰ در آمفی تئاتر دانشکده برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام شد.

پنجمین جلسه از سلسله سخنرانيهايي كه براي معرفي آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز برنامه ريزي شده بود در تاریخ ۹۵/۴/۳۰ در آمفی تئاتر دانشکده برق و کامپیوتر، پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران انجام شد.

جلسه درساعت ۱۳ شروع شد.

در این جلسه نمايندگاني از آزمايشگاه ملي نقشه برداري مغز شامل آقايان دكتر آی، دکتر حسین زاده و خانم­ ها دكتر شجاعي، کریمی ، گلبرگ حضور داشتند.

ابتدا دكتر شجاعی با بیان مقدمه ای از هدف آزمایشگاه از برگزاری سلسله جلسات سخنرانی و معرفی سخنرانان مدعو، جلسه را شروع کردند. سپس دکتر حسین زاده به معرفي آزمايشگاه و نيز ابزار و تجهيزات موجود، نحوه­ی خدمات رسانی، و نيزتشریح محل آزمايشگاه و بخش­های مختلف آن پرداختند.

سخنران مدعو اول، جناب آقای دکتر عباس باباجانی بودند که حدود ساعت ۱۳:۱۵ شروع  به سخنرانی نمودند. دکتر باباجانی، استادیار دانشکده آناتومی و  نوروبیولوژی، دانشگاه تنسی امریکا هستند. موضوع سخنرانی ایشان در زیر آمده است:

عنوان انگلیسی:  Presurgical Language Mapping in Patients with Epilepsy: a Multi-modal Approach Using fMRI, TMS, MEG, and ECoG

عنوان فارسی: نقشه برداری بخش مرتبط با تکلم مغز برای طراحی قبل از جراحی در بیماران مصروع : بهره گیری از  روش های چندگانه fMRI، TMS، MEG و  ECoG

 

ایشان ابتدا به بیان اهمیت مسئله نقشه برداری مغز برای طراحی قبل از جراحی در بیماران صرعی پرداختند. درحقیقت یکی از اهداف جراحی مغز، برداشتن قسمتی از بافت مغز با کمترین میزان اثرات جانبی بعد از جراحی برای بیمار میباشد بطوریکه تا حد ممکن فرد مهارتهای حرکتی، گفتاری، شنیداری و … را بعد جراحی حفظ کند. با توجه به اختلافات بین فردی در آناتومی عملکردی مغز، و به صورت خاص برای تکلم، اعمال روش های نقشه برداری مغز و ارزیابی ریسک آسیب های مغزی در نتیجه جراحی برای هر فرد ضروری به نظر میرسد. روش نقشه برداری تحریک کورتیکال (CSM)  روش استاندارد معمول برای نقشه برداری عملکردی مغز است که بدلیل محدودیت هایی  از جمله تهاجمی و زمانبر بودن منجر به توسعه و بکارگیری روش های نوین نقشه برداری مغز  از جمله high gamma electrocorticography  (hgECoG)، fMRI، TMS و MEG شده است. استفاده از روش های چندگانه نقشه برداری بخش تکلم شامل  hgECoG، fMRI، TMS و MEG می تواند اطلاعات کامل تری در اختیار پزشک قرار دهد و جنبه های مختلف فعالیت مغزی در حین انجام تست را برای محقق یا پزشک آشکار کند. ایشان با ذکر نتایج تحقیقاتشون بر افراد بیمار، روش های مختلف را مورد ارزیابی قرار داده و میزان دقت روش های مختلف را بصورت کمی بررسی کردند و در نهایت نشان دادند که چطور این روش ها می تواند اطلاعات مکمل را در اختیار پزشک قرار دهد و منجر به کاهش ریسک نقایص تکلم بعد از جراحی برای بیمار مصروع شود.

 

سخنران مدعو دوم جناب آقای دکتر سهراب شهزادی، متخصص جراحی مغز و اعصاب، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه شهید بهشتی بودند که حدود ساعت  ۱۴:۱۰ شروع به سخنرانی نمودند و موضوع سخنرانی ایشان در زیر آمده است:

عنوان انگلیسی:  Some More Invasive Procedures for Brain Mapping

عنوان فارسی: روش های تهاجمی در نگاشت مغزی

ایشان در ابتدا به ذکر تاریخچه پیدایش علم نگاشت مغزی پرداختند و نقش بیماری هایی مانند تومورهای مغزی، عفونت های مغزی و تروما که منجر به تغییر رفتار فرد می­شد را بسیار کمک کننده در شناخت مغز و پیشرفت علم جراحی عصبی عنوان کردند.  بیماری پارکینسون نیز نقش بسزایی در گسترش علم نگاشت مغزی داشت از این جهت که پزشکان می توانستند تست هایی روی بیمار در حالت هوشیار انجام دهند و و عملکرد بخش های مختلف مغز را ارزیابی کنند. در ادامه با بیان سیر تکاملی روش های تهاجمی جراحی مغز در بیماری پارکینسون، به اهمیت پیشرفت تکنولوژی در کنترل بیماری و بهبود کیفیت زندگی بیماران پارکینسون اشاره داشتند. بیماری پارکینسون در مرحله پیشرفته بشدت فعالیت های حرکتی فرد را مختل کرده و حتی بیمار قادر به غذا خوردن و انجام کارهای روزمره نیست. در گذشته برای کاهش زجر بیمار و بهبود کیفیت زندگی آنان، بخشی از کورتکس حرکتی مغز را با عمل جراحی برمیداشتند و اگرچه این کار باعث از کار افتادن بخشی از بدن بیمار میشد ولی با توجه به ارجحیت داشتن بر زندگی نباتی بیمار و یا کاهش درد آنان، این روش ها متداول بود.  اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت تجهیزات جدید، عمل جراحی با دقت بالاتر و عوارض کمتری انجام می شود. در انتها ایشان نمونه هایی از جراحی هایی که انجام داده بودند را ارائه کرده و وضعیت بیمار را قبل و بعد از جراحی مقایسه نمودند.

 

در انتهاي جلسه نيز با حضور آقای دکتر آی از سخنرانان تقدير و هدايايي به رسم يادبود به ايشان تقديم شد و جلسه در ساعت ۱۵ پایان یافت .

photo40
photo41
photo42
photo43
photo44
photo45
photo46

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری