ورود / ثبت نام

طیف‌نگاری مادون قرمز نزدیک کارکردی بهبود یافته، تصویربرداری پیشرفته از مغز را ممکن می‌کند

در مقاله‌ای که در مجله Neurophotonics منتشر شده، اینگونه آمده است: "پرتونگاری نوری انتشاری عملکردی با تراکم بالا بر اساس اندازه گیری‌های حوزه‌ی فرکانسی، کیفیت تصویر و همچنین رزولوشن مکانی را افزایش می‌دهد."

در مقاله‌ای که در مجله Neurophotonics منتشر شده، اینگونه آمده است: "پرتونگاری نوری انتشاری عملکردی با تراکم بالا بر اساس اندازه گیری‌های حوزه‌ی فرکانسی، کیفیت تصویر و همچنین رزولوشن مکانی را افزایش می‌دهد." همچنین محققان برای تصویربرداری‌هایی که براساس طیف‌نگاری مادون قرمز نزدیک کارکردی (fNIRS) عمل می‌کنند پیشرفت‌های مهمی را شرح داده‌اند.

تصویربرداری نوری مبتنی بر fNIRS یک فناوری غیر تهاجمی و به نسبت ارزان است که در مواقع لازم همچون نقشه برداری عملکردی مغز، مطالعات روانشناسی، کنترل عملکرد مغز در بخش مراقبت‌های ویژه، کنترل بیماری‌های مغزی و همچنین تشخیص زوال عقل زودرس مورد استفاده قرار می‌گیرد. محققان با استفاده از نور مدوله شده در دامنه (حوزه‌ی فرکانسFD) – به جای استفاده از امواج مادون قرمز نزدیک پیوسته‌ي معمول- برای به دست آوردن اندازه گیری‌های همپوشانی بافت‌ با پرتونگاری نوری انتشاری با تراکم بالا، توانسته‌اند در مورد نواحی عمیق‌تر مغز، به رزولوشن بالاتری دست یابند. FD-NIRS قبلا در مواردی همچون توموگرافی نوری ضایعه پستان، بررسی ضربه مغزی و تصویربرداری مفصلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این اولین نمونه از مقایسه‌ی استفاده FD-NIR در مقابل استفاده از موج پیوسته در تصویربرداری عملکردی مغز است.

ریکسون مسکویتا از انستیتو فیزیک دانشگاه کمپسیناس در سائو پائلو برزیل می‌گوید:" این یافته‌ها نشانگر فرصت‌های جدید هیجان انگیز در عرصه fNIRS است. من معتقدم این روش جدید از آنجا که به اعتبارسنجی مهمی در باره DOT با داده‌های حوزه فرکانسی اشاره می‌کند، از دیدگاه روش‌شناسی دارای اهمیت است. به نظر می‌رسد که شبیه‌سازی‌ها و داده‌های آن‌ها بیانگر افزایش حساسیت به عمق با افزودن اطلاعات فاز از داده‌های فرکانسی است."

نویسندگان این مقاله، متیوس دولگراکیس، و حمید دهقانی از دانشکده علوم کامپیوتر بیرمنگام در انگلستان و آدام اگربرچت از موسسه رادیولوژی Mallinckrodt در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا بودند.

منبع: sciencedaily

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری