ورود / ثبت نام

مغز انسان چگونه مزه‌ها را شناسایی کرده و در مقابل آن عکس‌العمل نشان می‌دهد

طعم‌های شیرینی و تلخی، به محض چشیده شدن، شناسایی می‌شوند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که چگونه مغز انسان مواد مغذی و سمی را شناسایی کرده و بین آن‌ها تفاوت قائل می‌شود.

طعم‌های شیرینی و تلخی، به محض چشیده شدن، شناسایی می‌شوند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که چگونه مغز انسان مواد مغذی و سمی را شناسایی کرده و بین آن‌ها تفاوت قائل می‌شود.

حس چشایی، مشابه با بویایی، موجودات زنده را به سمت محرک‌هایی که احتمال بقا را افزایش داده هدایت و از محرک‌های تهدید آمیز دور می‌کند. این رفتار نیازمند آشکارسازی، شناسایی، و تصمیم بر انجام عکس العمل در مقابل اطلاعات چشایی است.

Kathrin Ohla و Raphael Wallroth توانستند راز نحوه‌ی شناسایی چهار مزه‌ی اصلی (شیرینی، شوری، تلخی و ترشی) توسط انسان بالغ را کشف کرده و چگونگی تمایز قایل شدن بین شوری و ترشی، و بین شیرینی و تلخی را درک کنند. محققان رابطه‌ی قوی بین زمان عکس العمل شرکت کنندگان و فعالیت الکتریکی مغز آن‌ها در حین آزمایش کشف کردند که نشان می‌داد این محاسبات در سطوح اولیه‌ی مسیر پردازش مزه‌ها رخ می‌دهند.

شوری و ترشی ابتدا آشکارسازی شده، و سپس شناسایی می‌شدند، در حالی که برای شیرینی و تلخی این دو واقعه به صورت همزمان اتفاق می‌افتاد. شرکت کننده‌ها شیرینی را دلپذیر و تلخی را ناخوشایند طبقه بندی کردند، در حالی که نسبت به طعم‌های شوری و ترشی بی طرف باقی ماندند، این اطلاعات اضافه ممکن است تفاوت سرعت پردازش طعم‌های مختلف را تسهیل کرده باشد.

برای مطالعه‌ی جزئیات پژوهش می‌توانید به مقاله‌ی زیر رجوع کنید:

As soon as you taste it – evidence for sequential and parallel processing of gustatory information

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری