ورود / ثبت نام

چگونه می‌توانیم از سیستم کنترل دردِ مغز، برای تسکین دردها بدون دارو استفاده کنیم؟

بدن دارای سیستم تسکین درد طبیعی است و اکنون دانشمندان به فهم ساختار و استفاده از آن یک گام نزدیک‌تر شده‌ و به تازگی توانستند قسمتی از مغز که این سیستم را کنترل می‌کند، شناسایی کنند.

بدن دارای سیستم تسکین درد طبیعی است و اکنون دانشمندان به فهم ساختار و استفاده از آن یک گام نزدیک‌تر شده‌ و به تازگی توانستند قسمتی از مغز که این سیستم را کنترل می‌کند، شناسایی کنند. محققان امیدوارند روزی با فهم دقیق این قسمت از مغز و استفاده از آن، جایگزین‌های بسیار قوی به جای داروها ایجاد کنند. بن سیمور (Ben Seymour) می‌گوید: یافته‌های جدید تصویری از این‌که "چرا و چگونه مغز تصمیم می‌گیرد درد را در شرایط خاص غیرفعال کند" ، برای ما ترسیم کرده‌اند.

حس درد به ما کمک می‌کند زنده بمانیم. برای مثال پس از یک آسیب، دردی که بلافاصله به وجود می‌آید، باعث می‌شود که ما استراحت کنیم، و این به بدن کمک می‌کند قسمت اعظم انرژی خود را صرف بهبود آسیب کند. می‌توان این عملکرد را "دردِ سالم" نامید.

اما چرا مغز دارای سیستم کنترل درد است که می‌تواند درد را در شرایط خاص کاهش دهد؟ فرضیه سیمور و همکارانش این است که حتی گاهی دردِ سالم نیز می‌تواند مشکل‌ باشد؛ اگر شخص خود به دنبال راهی برای کم کردن آسیب باشد، برای مثال پیدا کردن راهی برای خنک کردنِ سوختگی، بنابراین مغز سیستم تسکین درد را در این شرایط فعال می‌کند.

برای آزمودن این فرضیه، محققان چندین آزمایش انجام داده‌اند. یکی این بود که پروب‌های فلزی به بازوی داوطلبان سالم وصل شد، این پروب تا مرحله‌ای گرم می‌شد که دردناک باشد، اما ایجاد سوختگی نکند. سپس داوطلبان به یک بازی پرداختند، که در آن باید حدس می‌زدند کدام دکمه از روی یک کیبورد می‌تواند دمای پروب را کاهش دهد. در بعضی مواقع این کار ساده، و در دیگر حالات دشوار بود. در طول کل آزمایش، داوطلبان میزان درد خود را رتبه‌بندی می‌کردند، و همچنین فعالیت مغزشان توسط fMRI نظارت می‌شد.

محققان دریافتند که میزان درد هر داوطلب به میزان اطلاعاتی که برای انجام وظیفه‌شان (پیدا کردن کلیدِ خنک‌کننده‌ی پروب) نیاز داشتند، مرتبط بود. هنگامی که داوطلب باید یاد می‌گرفت کدام دکمه را فشار دهد، میزان درد در او کاهش می‌یافت، اما وقتی دکمه را پیدا می‌کرد، میزان درد کمتر نمی‌شد.

با استفاده از یک مدل کامپیوتری، محققان توانستند منشا این فعالیت را در مغز پیدا کنند، قسمتی به نام pregenual cingulate cortex .

این تحقیق تنها رابطه‌ای بین این قسمت از مغز و کنترل درد پیدا کرده، و ثابت نمی‌کند که تنها این منطقه از مغز مسئول کاهش درد است.

منبع: لایو ساینس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری