ورود / ثبت نام

MND چگونه بر شبکه‌های مغزی مختلف تاثیر می‌گذارد؟

محققان در مرکز علمی عصب شناسی کالج ترینیتی دوبلین تغییرات مشخصی در الگوی امواج الکتریکی مغز در بیماری نورون‌های حرکتی (MND) تشخیص داده‌اند.

محققان در مرکز علمی عصب شناسی کالج ترینیتی دوبلین تغییرات مشخصی در الگوی امواج الکتریکی مغز در بیماری نورون‌های حرکتی (MND) تشخیص داده‌اند. این مشاهده خارق‌العاده به ایجاد و توسعه درمان‌های این بیماری کمک خواهد کرد.

این یافته‌ها که در شماره اخیر مجله Human Brain Mapping منتشر شده است، نشان می‌دهد که MND چگونه ارتباطات عصبی را در شبکه‌های مختلف مغزی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بیماری نورون‌های حرکتی که با نام اسکلروز جانبی آمیوتروفیک نیز شناخته می‌شود، یک بیماری ویران‌ کننده است که باعث فلج پیشرونده، افزایش ناتوانی جسمی و در نهایت مرگ طی دو تا سه سال می‌شود. در ایرلند هر سه روز یک نفر مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شود.

تیم تحقیقاتی کالج ترینیتی با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) توانستند تغییرات ثانیه به ثانیه در سیگنال‌های الکتریکی مغز را ثبت کنند و گروه خاصی از نورون‌ها با رفتار غیرعادی در MND را تشخیص دهند. این اولین بار است که محققان به این صورت از EEG برای بیماران MND استفاده می‌کنند. این تحقیق نشان می‌دهد که فناوری ارزان قیمت به‌ کار رفته (EEG) می‌تواند با کسری از قیمت fMRI همان اطلاعات مفید درباره‌ي فعالیت غیرعادی مغز را در اختیار ما قرار دهد.

این تیم توانسته است بیش از 6 شبکه مغزی مختلف مرتبط با MND را تشخیص داده و مورد مطالعه قرار دهد.

استفان دوکیج، نویسنده اصلی این مقاله اظهار داشت: "مغز انسان با ارسال سیگنال‌های الکتریکی بین میلیاردها نورون در شبکه‌های مختلف، کار می‌کند. این ارسال سیگنال بین نورون‌‌ها به ما امکان انجام کارهای روزمره مثل حرکت کردن، حس کردن و فکرکردن را می‌دهد. ما برای اولین بار با استفاده از EEG، تغییرات خاص و تکرار پذیری را در نحوه‌ي ارسال سیگنال در بیماران MND پیدا کرده‌ایم. این یافته‌های جدید، ناهنجاری‌هایی را درشبکه‌های مغزی نشان داده‌اند که پیش از این تشخیص داده نمی‌شدند. این باعث افزایش درک ما از شبکه‌های خاص مغزی می‌شود که با پیشرفت بیماری ناکارآمد می‌شوند."

دکتر بهمن ناصرالاسلامی نویسنده‌ي ارشد این مقاله می‌گوید: "فناوری‌های نوظهور مانند آنالیز سیگنال پیشرفته و تصویربرداری منبع الکتریکی (electrical source imaging) از مغز، درک ما از MND و بیماری‌های مرتبط با آن را تغییر می دهد. امروز ما می‌توانیم با استفاده از EEG که بسیار ارزان قیمت‌تر از MRI است، به بررسی شبکه‌های مغزی بپردازیم و تغییرات مهمی که نمایانگر بیماری هستند را تشخیص دهیم."

پروفسور اورلا هاردیمان، رئیس مرکز علمی مغز و اعصاب ترینیتی گفت: " این یافته‌ها جهشی اساسی در رویکرد نوین امروزی درباره این بیماری است. کار دوکیج و ناصرالاسلامی نشان داد چگونه می‌توان شروع به کمّی کردن دقیق تغییرات در بخش خاصی از شبکه‌های مغزی کرد. نتایج این کار کمک زیادی در طبقه‌بندی زیرگروه‌های این بیماری خواهد کرد. همچنین می‌تواند به ما بگوید کدام گروه از بیماران به کدام نوع درمان پاسخ خواهند داد."

کار برجسته‌ای که در کالج ترینیتی دوبلین انجام شده است این حوزه را یک قدم به سمت درمان‌های بهتر برای این بیماری هدایت کرده است.

پرفسور هاردیمان افزود: " در این حوزه نیاز مبرم به درمان‌های جدید که پیشرفت بیماری را آهسته کنند و همچنین نیاز به توسعه نشانگرهای زیستی که ما را در تشیخص زیرگروه‌های این بیماری کمک کند، وجود دارد."

منبع: science daily

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری