ورود / ثبت نام

اولین سخنرانی از سلسله سخنرانی های ماهیانه در حوزه ی نقشه برداری مغزی برنامه ریزی شده توسط آزمایشگاه ملّی نقشه برداری مغز

اولین سخنرانی از سلسله سخنرانی های ماهیانه در حوزه ی نقشه برداری مغزی برنامه ریزی شده توسط آزمایشگاه ملّی نقشه برداری مغز

سخنرانان و موضوعات:

 دکتر حمید سلطانیان زاده (هیات علمی دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه تهران)

soltanianzadeg

عنوان سخنرانی: تخمین شبکه های مغزی در حالت استراحت با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی

چکیده: تغییرات کارکردی در مغز ممکن است قبل از تغییرات ساختاری که توسط ابزارهای تصویربرداری آناتومی موجود قابل تشخیص هستند، رخ بدهند. بنابراین بررسی اتصالات کارکردی با استفاده از داده های تصویربرداری تشدید مغناطیسی در حالت استراحت (rs-fMRI) در سالهای اخیر به منظور تشخیص اتصالات کارکردی در مغز بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از نتایج حاصل برای تشخیص حالات سلامت و بیماری مغز و نیز بهبود تشخیص و درمان اختلالات نورولوژی استفاده می شود. به این منظور مغز به صورت یک شبکه ی متصل از مجموعه ای از گره ها مدل شده و ماتریسهای ارتباطات با استفاده از داده های rs-fMRI تخمین زده می شوند. گره ها را می توان بر اساس تقسیم بندی های ساختاری یا کارکردی از مغز، با استفاده از روشهای بر اساس مدل یا روشهای مستقل از مدل، تعیین نمود. سپس می توان ماتریس اتصالات به دست آمده را بین دو گروه از افراد مقایسه نمود. تحلیل اتصالات کل مغز می تواند تفاوتهای اساسی بین دو گروه را آشکار کند ولی نیاز به تحلیل های آماری پیچیده و تعداد زیادی نمونه دارد. از طرف دیگر، مقایسه ی اتصالات مغزی با استفاده از تعداد محدودی از نواحی می تواند بر اساس تعداد قابل قبول نمونه و روشهای تحلیل آماری مرسوم انجام شود. در این ارائه، روشهای تحلیل اتصالات مغزی با استفاده از ابزارهای تصویربرداری مغزی مختلف شرح داده شده و نقاط قوت و ضعف این ابزارها با هم مقایسه شدند. سپس ویژگیهای داده های rs-fMRI بررسی شده و گامهای پردازش این داده ها برای تخمین اتصالات مغزی شرح داده شدند. نتایج اولیه ی به دست آمده از تحلیل اتصالات مغزی با استفاده از این داده ها برای تشخیص و پیش آگهی بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان لوب میانی جانبی توضیح داده شده و در انتها نیز مسیرهای آینده معرفی شدند.

 دکتر رضا رستمی (هیات علمی دانشكده روانشناسي دانشگاه تهران،عضو انجمن علمي روانپزشكان ايران، عضو انجمن علمي روانشناسي سلامت، از مؤسسين كلينيك فوق تخصصي آتيه)

Reza_Rostami6

عنوان سخنرانی: مروری بر الگوریتمهای پردازش سیگنال EEG برای تشخیص بایومارکرهای EEG پاسخ درمان در افسردگی

چکیده: افسردگی شایعترین اختلال روانشناختی است که در عملکردهای اجتماعی و حرفه ای و تحصیلی فرد اختلالات زیادی ایچاد می کند. شیوع افسردگی در دنیا 2/3 درصد است و 21 میلیون نفر در اروپا و 15 میلیون نفر در ایالات متحده از این اختلال رنج می برند. موسسه ی بهداشت جهانی پیش بینی می کند که افسردگی دومین بیماری پرهزینه در سال 2020 خواهد بود. در حال حاضر ترمیبی از داروهای ضدافسردگی و سایکوتراپی موثرترین درمان برای افسردگی است. کمتر از 50 درصد بیماران با افسردگی عمه به اولین دوره ی داروهای ضدافسردگی جواب می دهند و تنها 30 درصد از افراد به صورت کامل بهبود می یابند. اغلب بیماران مدت طولانی داروهای مختلف را امتحان می کنند تا بالاخره داروی ضدافسردگی مناسب برای آنها مشخص شود. دیدگاه جدیدی که در تحقیقات موردتوجه قرار گرفته است استفاده از بایومارکرها برای پیش بینی پاسخ به درمان است.  پارامترهای تصویربرداری عصبی، ژنتیکی، متابولیک، نوروفیزیولوژی و غیره  مختلفی به عنوان بایومارکرهای بالقوه برای پاسخ به داروهای ضدافسردگی پیشنهاد شده اند اما کارائی قطعی هیچ یک هنوز اثبات نشده است. یک بایومارکر نوروفیزیولوژیک که در پاسخ به درمان نتایج امیدبخشی به دست داده، EEG است. بایومارکرهای به دست آمده از EEG برای پیش بینی پاسخ به درمان در بیماران تحت درمان های بیولوژیکی برای افسردگی متشکل از فعالیت در باندهای فرکانسی مختلف، عدم تقارن آلفا در دو نیمکره، شاخص پاسخ به درمان ضدافسردگی (ATR)، پتانسیلهای برانگیخته ی وابسته به رویداد (ERP)، و غیره می باشند. در این ارائه، مطالعات این حوزه مرور شده و نقاط قوت و ضعف هر یک از این بایومارکرها در تشخیص پاسخ به درمان  بیان می شوند.

فایل ارائه ی آقای دکتر رستمی ضمیمه شده است.

 دکتر حسین زاده (هیات علمی دانشكده برق و كامپيوتر دانشگاه تهران، معاون علمی و فناوری آزمایشگاه)

picture-40

آقای دکتر حسین زاده به معرفی آزمایشگاه ملّی نقشه برداری مغز، اهداف آن و خدمات ارائه شده توسط این آزمایشگاه پرداختند.

دانلود فایل مربوطه

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری