ورود / ثبت نام

نورون‌های مربوط به عادات بد شناسایی شدند

عادات بد خیلی از افراد مثل سیگار کشیدن٬ ریزه‌خواری‌های شبانه٬ یا جویدن ناخن٬ با وجود اینکه افراد می‌خواهند حذفشان کنند٬ بر آن‌ها پیروز می‌شوند.

عادات بد خیلی از افراد مثل سیگار کشیدن٬ ریزه‌خواری‌های شبانه٬ یا جویدن ناخن٬ با وجود اینکه افراد می‌خواهند حذفشان کنند٬ بر آن‌ها پیروز می‌شوند.

آیا ممکن است نوع خاصی از نورون‌ها در مغز ما کنترل کننده‌ی نوع عاداتی باشد که در ما ایجاد می‌شود؟ پژوهش‌های جدید در این‌باره تحقیق می‌کنند.

عادات بد و نیز عادات خوب٬ همانند دیگر رفتارهای عادی ما٬ ریشه در نوروبیولوژی ما دارند. بیشتر از یک دهه گذشته دانشمندان علوم اعصاب به این مسئله دست یافتند که پایه‌ی رفتارهای تکراری «واکنش به تحریک» در ناحیه‌ای از مغز به نام درسالترال استریاتوم قرار دارد.

اخیرا پژوهش‌گرانی از دانشگاه Duke در دورهام٬ کارولینای شمالی٬ اقدام به بررسی این موضوع با دقت بیشتر کرده‌اند٬ آن‌ها سعی داشتند دریابند که کدام یک از نورون‌های استریاتومی٬ مدارهای مغزی تشکیل شدن عادات را کنترل می‌کنند.

پژوهشی جدید که در ژورنال eLife به چاپ رسیده است٬ روی نوع خاصی از سلول‌های مغزی به نام FSI (fast-spiking interneuron) تمرکز دارد٬ که محققان در موش‌ها آن‌ها را بررسی کرده‌اند.

اگرچه این مطالعه به آزمایش بر روی موش‌ها می‌پردازد اما یافته‌های آن می‌تواند برای روشن ساختن راهی به سمت درمان‌های جدید برای اعتیاد٬ سوء استفاده از مواد٬ و دیگر اَشکال رفتار‌های اجباری در انسان٬ مورد استفاده قرار گیرد.

اولین مولف این مقاله Justin O'Hare است و مولف دوم یعنی Nicole Calakos می‌باشد که استادیار نورولوژی و نوروبیولوژی در مرکز پشکی دانشگاه «دوک» است.

FSI و مدار مغزی «گاز / ترمز»

در پژوهشی که توسط همین تیم در سال گذشته انتشار یافت٬ دانشمندان نشان دادند که استریتوم حاوی سلول‌هایی مغزی است از دو راه به یکدیگر پیام می‌دهند: یکی استفاده از یک مسیر تحریکی «گاز» ( که «چراغ سبز» را برای انجام یک عمل می‌دهد) و دیگری یک مسیر منع کننده‌ی «ترمز» (که مانع انجام می‌شود).

در این تحقیق اخیر٬ O'Hare و همکارانش نشان دادند که وقتی یک عادت شکل می‌گیرد٬ این دو نوع مسیر در مدار مغز قوی‌تر هستند و چراغ‌های آن‌ها منتظر نوبت خود نمی‌مانند. چراغ سبز قبل از قرمز داده می‌شود چرا که مسیر عصبی «گاز» قبل از «ترمز» فعال می‌گردد.

FSIها تنها یک درصد از نورون‌های تشکیل دهنده‌ی استریاتوم هستند اما ساختار آن‌ها باعث متصل شدن آن‌ها به ۹۵ درصد از نورون‌های مسیر‌های «گاز/ترمز» می‌شود.

پروفسور Calakos توضیح می‌دهد: «این سلول نسبتا کم‌یاب است اما به شدت به نورون‌های اصلی‌ای که پیام‌های ارسالی [برای درسالترال استریاتوم] از آن‌ها فرستاده می‌شود٬ وصل شده‌اند».

او می‌گوید: «ما سعی داشتیم که این تکه‌های پازل را در یک مکانیزم جای دهیم. و فکر کردیم٬ به خاطر حالتی که [FSIها] به دیگر سلول‌ها متصل هستند٬ می‌توانند همان سلولی باشند که باعث ایجاد این تغییرات در تمام آن‌ها می‌شود. این چیزی است که [در پژوهش جدید] قصد آزمایش کردن آن را داشتیم».

مطالعه FSIها و عادات در موش‌ها

برای پژوهش جدید O'Hare و همکارانش٬ به موش‌ها یاد دادند تا در عوض گرفتن پاداش یک حبه قند٬ اهرمی را فشار دهند. دانشمندان تعیین کردند که٬ به طوری در موش‌ها عادت ایجاد شده است که حتی وقتی پاداش خود را دریافت کرده‌اند و فشار دادن اهرم٬ حبه قند دیگری برای آن‌ها در پی ندارد نیز به فشار دادن آن ادامه دهند.

سپس پژوهش‌گران با استفاده از روشی به نام «کیموژنتیک»٬ دارویی به موش‌ها دادند که سلول‌های مغزی FSI آن‌ها را «غیر فعال» می‌کرد.

دانشمندان دریافتند که پایین آوردن فعالیت FSIها باعث مانع شدن فشار دادن اهرم توسط موش‌ها٬ وقتی که پاداشی در کار نیست٬ می‌شود. بنابراین ایجاد عادت متوقف گشته است.

به علاوه٬ غیر فعال شدن FSIها منجر به کم شدن فعالیت مدار «گاز/ترمز» شد٬ و زمان‌بندی دو مسیر چراغ‌های سبز/قرمز به حالت قبل از به وجود آمدن عادت بازگشت.

پروفسور Calakos می‌گوید: «ما دریافتیم که این سلول یک کنترل‌کننده‌ی اصلی رفتار‌های عادت‌گونه است٬ و این کار را از طریق سازماندهی دوباره پیام‌هایی که از نورون‌های خروجی ارسال می‌شود٬ به انجام می‌رساند.

برخی رفتارها مانند اعتیاد و رفتارهای اجباری در انسان ممکن است با خراب شدن مکانیزم‌های یادگیری عادت سازگارشونده‌ی عادی٬ همراه باشد. ادراک مکانیزم‌های عصبی پشت پرده‌ی عادات ما ممکن است باعث یافتن راه‌هایی جدید برای درمان این امراض گردد».

منبع: www.medicalnewstoday.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری