ورود / ثبت نام

الگوهای خاصی در مغز به شکل‌گیری عادت‌ها کمک می‌کند

زندگی روزانه ما شامل صدها مورد از عادت‌های معمولی است. مسواک زدن و رانندگی تا محل کار فقط دو مورد از کارهایی است که مغز ما آن‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهد و به فکر کردن نیاز نداریم.

زندگی روزانه ما شامل صدها مورد از عادت‌های معمولی است. مسواک زدن و رانندگی تا محل کار فقط دو مورد از کارهایی است که مغز ما آن‌ها را به صورت خودکار انجام می‌دهد و به فکر کردن نیاز نداریم.

ما به هر یک از این کارها به عنوان یک امر نگاه می‌کنیم، اما آن‌ها از انجام یک سری اقدامات کوچکتر شکل می‌گیرند، مانند برداشتن مسواک و فشار دادن خمیر دندان روی آن و سپس بردن مسواک به دهان و... .

مجموعه این فرآیند و تقسیم کارهای بزرگتر به بخش‌های کوچکتر را در اصطلاح «خُرد کردن یا chunking» می‌گویند، اما اینکه مغز چگونه این رفتارهای کوچک را با یکدیگر ادغام می‌کند هنوز مشخص نیست.

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ام.آی.تی. دریافته‌اند که نورون‌های خاصی در مغز مسئول آغاز کردن و به پایان رساندن اعمال خرد شده‌اند. این نورون‌ها واقع در بخشی از مغز که مسئول شکل‌گیری عادت‌ها است، در ابتدای فراگیری یک عادت فعال می‌شوند و به تدریج حین یادگیری عادت خاموش ‌می‌شوند و پس از اتمام شکل‌گیری عادت دوباره فعال می‌شوند.

بخشی از مغز تحت عنوان جسم مخطط (striatum)، که در عقده‌های قاعده‌ای (Basal ganglia) یافت می‌شود، نقش اصلی را در شکل‌گیری عادت‌ها ایفا می‌کند. چندین سال پیش، همین گروه از محققین دریافتند که نورون‌های موجود در بخش مخطط می‌توانند منجر به تغییر رفتار در حیوانات و جایگزینی رفتارهای جدید در آن‌ها بشوند.

وقتی که یک الگو شکل می‌گیرد و عادت ایجاد می‌شود، در هم شکستنش بسیار دشوار خواهد بود.

در مطالعات جدید در این خصوص، محققان به بررسی این پدیده پرداخته‌اند که آیا این الگوهای رفتاری می‌تواند به طور قطع با رفتارهای خُرد در حالت عادی مرتبط باشد یا خیر.

این محققان تحقیقات خود را روی موش‌ها انجام داده‌اند و شاهد شکل‌گیری الگوهای شروع و پایان در بخش مخطط مغز آن‌ها بودند، که در واقع مشابه همان مطالعات پیشین در خصوص عادت‌های رفتاری است.

این الگوهای رفتاری به طور خاص به منظور شروع و پایان یک رویه‌ای که بایستی آموخته شود انجام می‌گیرد و با آن مرتبطند.

همچنین محققان یک الگوی مشخصی را در مجموعه نورون‌های مهارکننده‌ي بخش مخطط کشف کرده‌اند. فعالیت این نورون‌ها (میان‌نورون)، نشان‌دهنده‌ی ارتباط معکوس قوی با نورون‌ها‌ی محرکِ شکل‌دهنده‌ی الگوهای رفتاری خُرد‌ است. به احتمال زیاد این میان‌نورون‌ها مانع شکل‌گیری عادات جدید قبل از شکل‌گیری کامل یک عادت دیگرند.

این محققان در حال بررسی‌های بیشتری در خصوص نحوه‌ی تعامل بین این دو گروه از نورون‌ها و اینکه این الگوهای رفتاری در بخش مخطط مغز چگونه شکل می‌گیرند و رمز گذاری می‌شوند هستند.

منبع: دانشگاه ام. آی. تی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری