ورود / ثبت نام

نشانه‌هایی از تفاوت مغز مردان و زنان

تحقیقی که توسط مارگارت مک کارتی، مدیر گروه داروسازی دانشگاه مریلند، انجام شده می‌تواند به دانشمندان در درک تفاوت‌های رشد رفتاری بین مردان و زنان کمک کننده باشد.

تحقیقی که توسط مارگارت مک کارتی، مدیر گروه داروسازی دانشگاه مریلند، انجام شده می‌تواند به دانشمندان در درک تفاوت‌های رشد رفتاری بین مردان و زنان کمک کننده باشد.

این پژوهش که در ژورنال Neuron منتشر شده است، مکانیزمی را کشف کرده که در آن آندروژن‌ها، استروئید‌های جنسی مردانه، مغز موش‌های نر را به گونه ای تغییر می‌دهند که باعث ایجاد تفاوت‌های رفتاری، شامل خشونت بیشتر و رفتارهای مرتبط با بازی خشن‌تر، می‌شود. دکتر مارگارت مک کارتی می‌گوید: " ما پیش‌تر می‌دانستیم که مغز مردان و زنان متفاوت است و تستوسترون تولیدی در دوره‌ی سه ماهه ( بارداری برای جنین مذکر) در انسان و دوره آبستنی جوندگان، باعث این تفاوت‌ها می‌شود، اما مکانیزم عمل تستوسترون مشخص نبوده است."

جاناتان فن رایزن پژوهشگر فوق دکترا، رهبری این پروژه را بر عهده داشته است.

یکی از فاکتورهای کلیدی در ایجاد تفاوت رفتار بین جنس مذکر و مونث، تفاوت در تعداد سلول‌های تازه متولد شده در قسمتی از مغز به نام آمیگدالاست که بر اساس جنسیت تغییر می‌کند، این قسمت از مغز احساسات و رفتار اجتماعی را کنترل می‌کند. تحقیقات نشان داده که تعداد این سلول‌های نوزاد، در جنس مذکر کمتر از جنس مونث است، چرا که سلول‌های ایمنی آن‌ها را به صورت فعال، از بین می‌برند.

در جنس مونث، سلول‌های نوزاد به نوعی سلول گلیال تمایز پیدا می‌کنند، که فراوان ترین نوع سلول در سیستم عصبی مرکزی محسوب می‌شود. اما در جنس مذکر، تستوسترون باعث افزایش سیگنال دهی به گیرنده‌هایی در مغز می‌شود، که به اندوکانابینوئید‌ها متصل شده، و باعث می‌شوند که سلول‌های ایمنی فعال شوند. اندوکانابینوئیدها باعث می‌شوند که سلول‌های ایمنی، به طور فعال، به نابود کردن سلول‌های نوزاد مغزی، در جنس مذکر بپردازند. موش‌های مونث در این مطالعه تحت تاثیر این مکانیزم نبوده، و نشان می‌دهد که فعال شدن سلول‌های ایمنی در جنس مذکر ، برای نابود کردن سلول‌های نوزاد مغزی، لازم بوده است. از این جهت، این پژوهش نشان می‌دهد که استفاده از کانابیس (شاهدانه)، که اندوکانابینوئیدها را در مغز و سیستم عصبی تحریک می‌کند، می‌تواند رشد مغزی جنین را تحت تاثیر قرار داده، و این اثر به نوبه خود می‌تواند باعث تفاوت بین جنین مذکر و مونث گردد.

این مطالعه یک مکانیزم مشخص را برای ایجاد تفاوت رفتاری مرتبط با جنسیت، تعیین می‌کند و پیشنهاد می‌کند که تفاوت در سیگنال دهی اندروژن و اندوکانابینوئیدها احتمالا دلیل تفاوت‌های فردی در رشد مغزی می‌باشد و در نتیجه باعث ایجاد تفاوت رفتاری در جامعه می‌شود.

آلبرت ریس، رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، می‌گوید: " این اکتشافات در رشد مغزی بسیار حیاتی هستند، چرا که ما به دنبال رفع مشکلات اختلالات مغزی، آن هم در سریعترین زمان ممکن هستیم. حتی اگر این زمان در دوره‌ی حاملگی باشد."

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری