ورود / ثبت نام

از امواج مغزی می‌توان برای پیش‌بینی حساسیت درد در آینده استفاده کرد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که از ریتم‌‌های تولید شده توسط مغز می‌توان برای پیش‌بینی میزان حساسیت به درد استفاده کرد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که از ریتم‌‌های تولید شده توسط مغز می‌توان برای پیش‌بینی میزان حساسیت به درد استفاده کرد.

مغز زنده دائما الگوهای ریتمیک منظمی از فعالیت تولید می‌کند، که می‌تواند با نت‌های موسیقی مقایسه شود. دانشمندان دانشگاه بیرمنگام در انگلستان و دانشگاه مریلند در ایالات‌متحده‌آمریکا با موفقیت نشان داده‌اند که یک الگوی بخصوص از فعالیت مغز به نام‌ امواج آلفا به شدت با حساسیت بدن و یا مقاومت در برابر درد ارتباط دارد.

امواج آلفا بین 8 تا 14 هرتز در نوسان هستند، با فرکانس ماکزیممی که در افراد مختلف متفاوت است. محققان نشان دادند که چگونه می‌توان از اندازه‌گیری فرکانس موج آلفای یک فرد به عنوان یک شاخص قابل اعتماد درد استفاده کرد.

این تحقیق نشان می‌دهد که از این امواج آلفا می‌توان برای کمک به پزشکان استفاده کرد تا درک کنند که بیمار پس از جراحی چه میزان درد خواهد داشت.

دکتر دیوید سمینوویچ از دانشگاه مریلند که در نگارش این مطالعه همکاری کرده است، توضیح می‌دهد:"درک حساسیت به درد بیمار می‌تواند در واقع بسیار مهم باشد، به عنوان مثال تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا روش انتخابی بهترین گزینه است یا در مورد برنامه‌ریزی برای توانبخشی بعد از عمل جراحی. داروهای کنترل درد یا تکنیک‌هایی مانند مراقبه‌ی ذهن آگاهانه نیز می‌توانند قبل از عمل استفاده شوند تا به حداقل رساندن درد کمک کنند."

دکتر علی مظاهری، از دانشکده روانشناسی دانشگاه بیرمنگام و مرکز سلامت مغز انسان و همچنین یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، اضافه می‌کند: "درد شدید بعد از جراحی، اغلب نیز نشانگر خوبی برای احتمال ادامه‌یافتن یا نیافتن دردهای مزمن برای بیمار است. دانستن اینکه فرد در معرض خطر ابتلا‌به این علائم است یا خیر، به بیماران و پزشکان کمک می‌کند تا در مورد بهترین مراتب درمانی، آگاهانه‌تر عمل کنند."

امواج آلفا فقط یک نوع فعالیت الکتریکی است که به طور مداوم در مغز ما جریان دارد. تصور می‌شود وقتی فرد بیدار است، البته نه هنگام فعالیت ذهنی سنگین، بیشتر در طیف امواج مغزی دیده می‌شود. در سیستم‌های حسی ما، حضور آنها نشان می‌دهد که بخش خاصی از سیستم برای پردازش "بسته شده است". هنگامی که امواج کاهش می‌یابد، آن سیستم آماده است تا دوباره کار خود را شروع کند.

برای بیشتر افراد این نوسانات به طور مداوم در مغز با فرکانس بین 8-14 هرتز رخ می‌دهد. تحقیقات قبلی انجام شده توسط این گروه نشان داده افرادی با امواج آلفایی در انتهای بالاترِ این مقیاس، نسبت به درد مقاوم‌تر هستند، در‌ حالی که افراد در انتهای پایین آسیب‌پذیر‌تر می‌باشند.

در این آزمایش، تیم تحقیقاتی مذکور می‌خواستند دریابند که آیا با انجام اندازه‌گیری اولیه‌ی امواج آلفای فرد، می‌توان واکنش آنها را نسبت به درد پیش‌بینی کرد.

محققان 61 شرکت‌کننده‌ی سالم بین 21 تا 42 سال، شامل هم زن و هم مرد، را آزمایش کردند. امواج آلفا در هر شرکت‌کننده با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) اندازه‌گیری شد و سپس شرکت‌کنندگان در دو مورد در معرض دردهای مختلف قرار گرفتند. در دسته‌ی اول از کِرِمی حاوی capsaicin – ماده‌ی مؤثر در فلفل‌های چیلی - تا پوست را حساس سازند. دسته‌ی دوم شرکت‌کنندگان مکررا تحت گرما قرار گرفتند. بعد از هشت هفته، افراد برای تکرار آزمایش دوباره مراجعه می‌کردند.

نتایج نشان داد که اندازه‌گیری امواج آلفا نشانه‌ی قابل‌اعتمادی از حساسیت یا مقاومت فرد به درد ارائه می‌دهد. این نتایج هم در ارزیابی اولیه و هم در پیگیری هشت هفته‌ای قابل اطمینان بود.

دکتر مظاهری در حال انجام مطالعه‌ای است که استفاده از امواج آلفا و تجربه درد بیماران مبتلا ‌به سرطان ریه که تحت بافت‌برداری یا بیوپسی ریه هستند، را مورد بررسی قرار می‌دهد.

دکتر مظاهری توضیح می‌دهد: "ما می‌دانیم که عمل جراحی ریه یک عمل بسیار دردناک است و 40 تا 60 درصد از بیماران بعد از عمل با درد طاقت‌فرسایی رو به رو می‌شوند. با پیش‌بینی اینکه احتمالاً کدام بیماران این درد را خواهند داشت، می‌توانیم به بررسی گزینه‌های دیگر مانند رادیوتراپی بپردازیم. "

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری