ورود / ثبت نام

اسکن‌های مغزی می‌توانند افسردگی را از اختلال دوقطبی تمییز دهند

طی پژوهشی جدید مشخص شد که نورون‌هایی که در قسمت عمیق مغز قرار دارند کلید تشخیص دقیق اختلال دو قطبی از افسردگی هستند.

تیم تحقیقاتی از سیستم تصویربرداری ام آر آی پیشرفته‌ای استفاده کردند تا چگونگی عکس العمل آمیگدالا (گروهی از نورون‌ها که نقش اساسی در پردازش احساسات ایفا می‌کنند) را هنگامی که فرد در حال پردازش حالت‌هایی مانند خشم، ترس، ناراحتی، تنفر، و شادی است، مشاهده کنند.

این پژوهش نشان داد که این ساختار کلیدی در مغز در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی یا افسردگی به صورت متفاوتی پاسخ می‌دهد.

در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، نسبت به افراد مبتلا به افسردگی، قسمت چپ آمیگدالا کمتر فعال بوده و کمتر با دیگر قسمت‌های مغز در ارتباط است.

یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌توانند با دقت ۸۰ درصد این دو اختلال را از یکدیگر تمییز دهد.

رهبر این تیم تحقیقاتی دکتر Mayuresh Korgaonkar از موسسه تحقیقات پزشکی Westmeadو دانشگاه سیدنی، می‌گوید: تفاوت‌های قابل مشاهده در این دو اختلال می‌تواند به صورت بالقوه در آینده برای تشخیص اختلال دوقطبی از اختلالات مربوط به افسردگی به کار رود.

تشخیص بیماری‌های روانی، مخصوصا اختلال دوقطبی و افسردگی، می‌تواند سخت باشد، چرا که بسیاری از این اختلالات دارای نشانگان مشابهی هستند. این دو بیماری بسیار مشابه یکدیگر هستند و تنها تفاوت در آن است که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی حالت دیوانگی را نیز تجربه می‌کنند.

این امر بدان معنی است که تشخیص این دو از یکدیگر می‌تواند مشکل باشد و یک چالش بالینی بزرگ برای پزشکان ایجاد کند، چرا که درمان این دو بیماری بسته به تشخیص اولیه متفاوت است. تشخیص اشتباه می‌تواند خطرناک باشد و نتایج ضعیف اجتماعی و اقتصادی برای بیمار به همراه داشته باشد، چرا که آن‌ها تحت درمان یک اختلال کاملا متفاوت قرار می‌گیرند. شناسایی شاخص‌های مغزی که بتواند به صورت مطمئن این دو بیماری را از یکدیگر تشخیص دهد می‌تواند مزایای بالینی بسیار بزرگی داشته باشد. چنین شاخص‌هایی می‌توانند به ما کمک کنند که هر دوی این اختلالات را بهتر درک کنیم، خطر فاکتورهای توسعه و ایجاد این اختلالات را شناسایی کنیم، و به صورت بالقوه قادر باشیم این اختلالات را از ابتدای ایجادشان تشخیص دهیم.

نزدیک به ۶۰ درصد از بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی در ابتدا به عنوان افراد مبتلا به افسردگی حاد تشخیص داده شده بودند.

نکته هشدار دهنده اینجاست که می‌تواند حدود یک دهه طول بکشد تا این بیماران به صورت صحیح به عنوان افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تشخیص داده شوند. اختلال دوقطبی اغلب ابتدا در فاز افسردگی بیماری خود را بروز می‌دهد و از نظر علائم بالینی، افسردگی دو قطبی شباهت زیادی به افسردگی شدید دارد. پردازش احساسات یک مشکل اساسی در هر دوی این اختلالات می‌باشد.

دکتر کارگائونکار و تیمش در حال حاضر مشغول به اجرای فاز دوم این مطالعه می‌باشند، که در آن به دنبال تشخیص دقیق‌تر ویژگی‌های این شاخص‌های شناخته شده در گروه‌های بزرگتری از بیماران هستند.

منبع: ساینس دیلی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری