ورود / ثبت نام

فعالیت شبکه‌های مغزی در بیماران مبتلا به صرع پس از جراحی بهبود می‌یابد

طبق مطالعه‌ای جدید که در مرکز پزشکی (VUMC) Vanderbilt روی 15 نفر مبتلا به صرع در لوب تمپورال انجام شد، نخستین نشانه‌ها از بهبود عملکرد شبکه‌های مغزی پس از جراحی نمایان شد.

طبق مطالعه‌ای جدید که در مرکز پزشکی (VUMC) Vanderbilt روی 15 نفر مبتلا به صرع در لوب تمپورال انجام شد، نخستین نشانه‌ها از بهبود عملکرد شبکه‌های مغزی پس از جراحی نمایان شد.

به گفته‌ي Dario Englot ، "مدیر ارشد برنامه جراحی صرع مرکز پزشکی دانشگاه Vanderbilt " حفظ بیداری و هوشیاری شبکه‌های مغزی درگیر در مطالعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: برخوردن به مشکلات شبکه مغزی در طول زمان تشنج که ممکن است با نقص شناختی در بیماران مبتلا به صرع مرتبط باشد، حائز اهمیت است. همچنین نتایج جدید بدست آمده نشان می‌دهند که در صورت متوقف سازی تشنج، برخی از فعالیت‌های شبکه‌ی مغز می‌توانند به کمک جراحی بهبود یابند.

بیش از 3 میلیون نفر در ایالات متحده‌ی آمریکا، یا تقریبا یک درصد آنها مبتلا به صرع هستند؛ تقریبا یک سوم افرادی که مبتلا به صرع هستند، به رغم مصرف دارو دچار تشنج شده و مصدومیت‌های بدی را تجربه می‌کنند و در نتیجه کیفیت زندگیشان کاهش می‌یابد، که خطر ابتلا به آسیب و محدودیت‌های حرکتی، اجتماعی شدن و کارکردن را در پی دارد.

هرنون گونزالس دانشجوی دکتری دانشگاه Vanderbilt در این رابطه گفت: ارتباطات شبکه‌های عصبی بیماران بر اثر تشنج‌های مزمن، به مقدار بسیار زیادی کاهش می-یابند؛ اما نکته‌ی قابل توجه بازگشت سطح عملکرد این شبکه‌ها، پس از جراحی موفق است.

یکی از مطالعات قبلی دانشگاه Vanderbilt در حوزه‌ی صرع حاکی از آن بود که، اگرچه تشنج در لوب تمپورال شروع می‌شود، اما می‌تواند نواحی دورتر مغز از جمله ساقه مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

این یافته‌ها می‌توانند مشکلات شناختی افراد مبتلا به صرع، مانند عدم توجه و تمرکز را توجیه کنند.

هر دو مطالعه با همکاری ویکتوریا مورگان، دانشیار رادیولوژی انجام شد.

مطالعه‌ای در آینده به بررسی ارتباط بهبود ارتباطات مغزی پس از جراحی با بهبود فعالیت‌های شناختی فرد و کیفیت زندگی وی خواهد پرداخت.

Englot گفت: جراحی یک درمان مناسب برای افرادی است که به رغم مصرف داروهای متعدد همچنان دچار تشنج می‌شوند. عمل جراحی اولیه می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به صرع کمک کند؛ و اکنون می‌دانیم که جراحی ممکن است منجر به تغییر در شبکه‌های مغز شود.

منبع: Science Daily

مترجم: محمد مهدی فرهمند مهربانی، عضو شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری