ورود / ثبت نام

تکنیکی جدید در نقشه‌برداری مغز چگونگی پردازش اطلاعات را نشان می‌دهد.

دانشمندان روش جدیدی برای نقشه‌برداری سریع و بهینه‌ی شبکه‌ی وسیع ارتباطات بین نورون‌ها در مغز کشف کرده‌اند.

دانشمندان روش جدیدی برای نقشه‌برداری سریع و بهینه‌ی شبکه‌ی وسیع ارتباطات بین نورون‌ها در مغز کشف کرده‌اند.

پژوهشگران تکنیک‌های تحریک لیزری مادون قرمز را با تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI) در جانوران ترکیب کردند تا نقشه‌های ارتباطات سراسر مغز را ایجاد کنند. دکتر "آنا ونگ رو" نویسنده‌ی ارشد مقاله و استاد بخش علوم اعصاب مرکز ملی تحقیقاتی نخستیان اورگن در دانشگاه OHSU می‌گوید: «این انقلابی در ردیابی ارتباطات مغز است. توانایی نقشه‌برداری آسان و دقیق ارتباطات در مغز زنده درهای تازه‌ای برای کاربردهای دیگر در پزشکی و مهندسی می‌گشاید.»

"رو" یک تیم بین‌المللی از پژوهشگران را در ایالات متحده و چین رهبری می‌کند. پژوهشگران یک فیبر نوری ۲۰۰ میکرونی را وارد مغز جانوران مورد مطالعه کردند -- در این مورد، گربه‌ها و میمون‌ها به ترتیب در ژیجیانگ و وندربیلت -- نواحی خاصی از مغز را تحریک کردند. سپس آنها قادر بودند زنجیره ارتباطات متوالی را با تصاویر MRI میدان قوی که سطوح اکسیژن خون را در نواحی متعددی می‌سنجند، مشاهده کنند.

پژوهشگران این نوع ارتباطات را در مغز طی فرآیندی پرزحمت نقشه‌برداری کرده‌اند. در این روش آن‌ها رنگ‌هایی را مستقیم به مغز تزریق و ارتباطات را بعد از مرگ بازسازی می‌کردند.

"رو" می‌گوید: «این فرایندی بسیار کند، پرهزینه و زمان‌بر است.»

این تکنیک جدید درهای تازه‌ای برای مطالعه نظام‌دار و گسترده‌ی الگوهای ارتباطات در افراد به طور مکرر و بهینه می‌گشاید. همچنین پژوهشگران را قادر می‌سازد تا جهت جریان ارتباطات درون مغز را تعیین کنند، بینشی که برای درک پردازش اطلاعات در مغز حیاتی است.

"رو" باور دارد این تکنیک توانایی دانشمندان را برای درک مغز به طرز عظیمی گسترش می‌دهد و می‌تواند رشد هوش مصنوعی و فناوری‌هایی را که از واسط مغز و ماشین استفاده می‌کنند، شتاب بخشد.

او می‌گوید: «درک الگوهای سازمان‌دهنده در مغز می‌تواند منجر به درک قواعد کلی ارتباطات شود.»

منبع: Science Daily

مترجم: کیوان زیدعلی، عضو شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری