ورود / ثبت نام

فعالیت مغز نوجوانان، سلامت خلقی آینده‌ی آن‌ها را پیش بینی می‌کند!

طبق مطالعه‌ای که در مجله Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging الزویر چاپ شده، عدم توازن کارکرد در سیستم‌های مغزی مربوط به توجه می‌تواند به پیش بینی سیر افسردگی در نوجوانان کمک کند.

طبق مطالعه‌ای که در مجله Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging الزویر چاپ شده، عدم توازن کارکرد در سیستم‌های مغزی مربوط به توجه می‌تواند به پیش بینی سیر افسردگی در نوجوانان کمک کند. هماهنگی مناسب شبکه‌های مغزی نواحی پیشانی - اینسولار به ما در تنظیم توجه‌مان بین اهداف بیرونی و تفکر هیجانی یا متمرکز بر خود کمک می‌کند. اما نابهنجاری در هماهنگی بین این شبکه‌ها نه تنها در نوجوانان دارای افسردگی شدیدتر مشهود بود، بلکه همچنین به طرز چشمگیری، افزایش نشانه‌های افسردگی را در دو هفته بعد پیش بینی کرد.

نویسنده ارشد دکتر "روزالیند کایزر" از دانشگاه کلورادو در بولدر می‌گوید: «سال‌های نوجوانی، دوران رشد و دارای فرصت‌های قابل توجه است. همزمان که افراد جوان روابط جدیدی شکل می‌دهند، یاد می‌گیرند که چگونه هیجانات شدید را هدایت کنند و به استقلال برسند. با این حال، در دوره نوجوانی است که شمار زیاد و فزاینده‌ای از افراد، افسردگی بالینی و مشکلات خلقی مربوطه را برای اولین بار تجربه می‌کنند». «چالش ما به عنوان متخصصان بالینی، دانشمندان و والدین این است که چگونه پیش‌بینی کنیم کدام نوجوانان در آینده‌ی نزدیک مشکلات خلقی را تجربه خواهند کرد؟»

دکتر کایزر و همکارانش ایده‌ی استفاده از fMRI برای پیش بینی سلامت خلقی آینده را بررسی کردند. آن‌ها فعالیت شبکه‌های پیشانی-اینسولار را هنگامی‌که نوجوانان در حال انجام بازی کامپیوتری دشواری شامل تصاویر هیجانی بودند ثبت کردند. ابزارهای پیش بینی فعلی عمدتا از خودسنجی استفاده می‌کنند که در نوجوانان ممکن است نامعتبر باشد.

دکتر کایزر می‌گوید: «نتایج ما نشان داد نوجوانانی که هماهنگی نامتوازن در سراسر سیستم‌های مغزی نشان دادند، (هماهنگی کمتر میان نواحی درگیر در توجه معطوف به هدف و هماهنگی بیشتر میان نواحی درگیر در افکار متمرکز بر خود) سرانجام دو هفته بعد، افسردگی ، نوسانات خلقی و شدت خلق منفی بیشتری را در زندگی روزانه خود گزارش کردند».

کارکرد شبکه‌ای، پیش بینی بهتری از سلامت خلقی آینده، ورای نشانه‌های کنونی فراهم می‌کند که به گفته‌ی نویسندگان، این یک تمایز حیاتی است که نشان می‌دهد کارکرد شبکه پیشانی-اینسولار می‌تواند پیش‌بینی کند از بین دو نوجوان دارای نشانه‌های فعلی یکسان، کدام یک ممکن است به افسردگی حادتری مبتلا شود.

دکتر "کامرون کارتر" ویراستار مجله می‌گوید: «این مطالعه‌ی بسیار جالب، همان‌طور که درطی پردازش محرک‌های هیجانی توسط fMRI هم اندازه‌گیری شده‌ بود، نقش مهمی را که مدارهای پیشانی-اینسولار ممکن است در تنظیم خلق‌مان بازی کنند پررنگ می‌کند و همچنین این موضوع را که چگونه اختلال در کارکرد این شبکه می‌تواند زمینه‌ی حالات خلقی منفی مداوم را فراهم کند برجسته می‌کند.»

با اینکه این مطالعه، سلامت خلقی را فقط در دو هفته بعد ارزیابی کرد، یافته‌ها نشان می‌دهند کارکرد شبکه پیشانی-اینسولار ممکن است برای پیش‌بینی سلامت خلقی آینده در نوجوانان مفید باشد. اگر مطالعات بالینی طولانی‌تر نیز تایید کنند، این یافته‌ها نشان می‌دهند این مقیاس می‌تواند خطر عصب زیست‌شناختی را پیش بینی کند و از این طریق به هدایت مداخلات در پیشگیری افسردگی شدید، کمک کند.

منبع: Science Daily

مترجم: کیوان زیدعلی، عضو شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری