ورود / ثبت نام

قلب ضعیف به مغز نیز آسیب می‌زند

اگر قلب، خون بسیار کمی را به بدن پمپاژ کند، اکسیژن مغز معمولاً به اندازه‌ی کافی تأمین نمی شود. با این حال، تاکنون مشخص نبود که این مساله چگونه بر ساختار مغز تأثیر می گذارد.

اگر قلب، خون بسیار کمی را به بدن پمپاژ کند، اکسیژن مغز معمولاً به اندازه‌ی کافی تأمین نمی شود. با این حال، تاکنون مشخص نبود که این مساله چگونه بر ساختار مغز تأثیر می گذارد. محققان موسسه‌ی علوم شناختی و مغز ماکس پلانک به همراه همکاران کلینیک قلب لایپزیگ، اکنون فهمیدند که ماده‌ی خاکستری نیز از قلب ضعیف آسیب می پذیرد.

حدود 1.8 میلیارد نفر در آلمان از نارسایی قلبی رنج می برند. این فقط بر عملکرد بیمار تأثیر نمی گذارد-آنها با سرعت بیشتری خسته می شوند و هنگام استرس از نفس نفس زدن شکایت می کنند- بلکه بر مغز آنها نیز تأثیر دارد؛ دانشمندان موسسه‌ی علوم شناختی و مغز ماکس پلانک اکنون نشان داده اند که چگالی ماده‌ی خاکستری کاهش می یابد. پس از یک سكته‌ی قلبي، آسيب گسترده‌تر است.

ماتیاس شروئتر، رهبر گروه تحقیقاتی، درباره‌ی نتیجه ی اصلی مطالعه ی در حال انجام می گوید: "هرچقدر قلب ضعیف تر باشد، تراکم ماده‌ی خاکستری پایین ترخواهد بود. كل قشر مياني قدامی و پاريتال و به اصطلاح precuneus درون قشرمغز و نيز هيپوكامپوس مشخصا متاثر هستند. این مناطق در توجه و حافظه نقش دارند. کاهش ماده خاکستری در این مناطق می تواند احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را بیشتر کند."

دانشمندان رابطه بین ماده‌ی خاکستری و عملکرد قلب 80 بیمار را در کلینیک قلب لایپزیگ با کمک اسکن های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) بررسی کردند. آنها میزان خونی را که توسط هر ضربان قلب خارج می شود و غلظت هورمون مشخصی در رگ های خونی که به عنوان یک نشانگر برای نارسایی قلبی شناخته می شود، مورد بررسی قرار دادند. بدین ترتیب آنها بین سطح این کمبود و کاهش ماده‌ی خاکستری ارتباط قابل توجهی پیدا کردند.

ماده خاکستری قابلیت های ذهنی بالاتری را پردازش می کند.

ماده‌ی خاکستری مغز عمدتاً از بدنه‌ي سلول‌های عصبی تشکیل شده است. در مقابل، انتهای طولانی نورون ها ماده‌ی سفید را تشکیل می دهند. بیشتر ماده‌ی خاکستری، قشر مغز را تشکیل می دهد؛ یک لایه کاملاً پیچیده‌ی سه تا پنج میلی متری که مغز را پوشش می دهد. در اینجا، قابلیت های ذهنی بالاتر انسان‌ها، از زبان گرفته تا خلاقیت، پردازش می شوند.

شروئتر توضیح می دهد: "در صورت نارسایی قلبی باید این نکته را نیز در نظر گرفت که ساختار مغز آسیب دیده است." مطالعات قبلی نشان داده اند که چه چیزی به بهترین شکل با این نارسایی مقابله می کند، برای مثال ورزش و فعالیت های اجتماعی. "

البته، درمان نارسایی قلبی نیز بسیار مهم است. این به به عللی مانند استعمال دخانیات، دیابت یا چاقی اشاره دارد.

منبع: مدیکال اکسپرس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری