ورود / ثبت نام

مغز محروم از خواب برداشت‌ها را منفی تفسیر می‌کند

یک شب بی‌خوابی نه تنها ما را دچار کوفتگی و حواس پرتی می‌کند، بلکه باعث می شود همه چیز را منفی‌تر تفسیر کنیم و احتمال زود از کوره در رفتن را نیز بیشتر می‌کند.

یک شب بی‌خوابی نه تنها ما را دچار کوفتگی و حواس پرتی می‌کند، بلکه باعث می شود همه چیز را منفی‌تر تفسیر کنیم و احتمال زود از کوره در رفتن را نیز بیشتر می‌کند. علاوه بر این، افرادی که از حساسیت به گرده رنج می‌برند، از ابتدا در معرض خطر بالای شکلی از انقطاع خواب هستند. این یافته که مطابق یک رساله دکتری جدید از موسسه کارولینسکا است روش تصویربرداری عصبی را نسبت به کمبود خواب پیش می‌گیرد.

"ساندرا تم" که به تازگی از رساله دکترایش در گروه علوم اعصاب بالینی دفاع کرده می‌گوید: «در نهایت، نتایج می‌توانند به ما در فهم چگونگی نقش مشکلات مزمن خواب، خواب آلودگی و خستگی در عارضه‌های روانپزشکی (مثلا در افزایش خطر افسردگی) کمک کنند.»

همین حالا هم می‌دانیم که محرومیت از خواب به طور بالقوه بر شیوه‌ای که ما به برداشت‌های هیجانی واکنش می‌دهیم اثر دارد. ساندرا تم و همکارانش برای این رساله از MRI کارکردی و PET استفاده کردند تا سه کارکرد هیجانی را تحت شرایط آزمایشگاهی بررسی کنند: سرایت هیجانی (گرایش طبیعی به تقلید هیجانات دیگران در حالت‌های چهره خود)، همدلی نسبت به درد (اینکه چگونه به درد دیگران واکنش می‌دهیم) و تنظیم هیجانی (اینکه چقدر در کنترل هوشیارانه واکنش هیجانی خود به تصاویر هیجانی خوب هستیم).

همچنین مطالعه‌ای فعالیت التهاب‌زای خفیف را در مغز به عنوان ساز و کاری احتمالی برای علائم عمومی همچون خواب آلودگی، کوفتگی و افسردگی در افراد مبتلا به حساسیت فصلی شدید بررسی کرد. مجموع 117 شرکت کننده در مقالات این رساله شرکت داشتند.

سوگیری منفی نگری

نتایج مطالعات متعدد نشان می‌دهند کمبود خوابی که به صورت آزمایشگاهی ایجاد شده باشد، منجر به چیزی می‌شود که پژوهشگران آن را سوگیری منفی نگری می‌نامند، که تفسیر منفی‌تری از محرک‌های هیجانی، خلق منفی همراه با تنظیم هیجانی مختل شده را شامل می‌شود. هرچند مشخص شد که توانایی همدلی با درد دیگران کمتر تاثیر پذیرفته است. پس درحالی که ممکن است هنگام صبح کج خلق باشیم، همچنان به اینکه مادرمان موقع درست کردن چای اتفاقی خودش را بسوزاند، اهمیت می‌دهیم!

پژوهشگران همچنین دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به حساسیت گرده، هم در طول فصل گرده افشانی و هم غیر از آن خواب منقطع داشتند و میزان خواب عمیق آنها در فصل گرده افشانی نسبت به دیگر فصول سال بیشتر بود.

مغز محروم از خواب برداشت‌ها را منفی تفسیر می‌کند. پژوهشگران همچنین دریافتند که شرکت کنندگان مبتلا به حساسیت گرده هم در طول فصل گرده افشانی و هم غیر از آن خواب منقطع داشتند و میزان خواب عمیق آنها در فصل گرده افشانی نسبت به دیگر فصول سال بیشتر بود.

ساندرا تم می‌گوید: «متاسفانه ما قادر به ردیابی ساز و کارهای تغییر زیربنای محرومیت از خواب نبودیم که با نشان دادن تفاوت‌ها در سیستم هیجانی مغز همان طور که با MRI کارکردی سنجیده شد، سوگیری منفی نگری را ایجاد کردند. برای افراد مبتلا به حساسیت گرده، نشانه‌های از التهاب در نمونه‌های خونشان، اما نه در مغز پیدا کردیم.»

منبع: Neuroscience News

مترجم: کیوان زیدعلی، عضو شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری