ورود / ثبت نام

محققان چینی با کاشت الکترودهایی در مغز یک فرد معتاد، تلاش کردند تا او را معالجه کنند؛ چگونه ممکن است؟

خبرها عنوان می‌کنند که پژوهشگران چینی، با کاشتن ابزاری درون مغز مردی در چین، که سالیان دراز با اعتیاد به متامفتامین دست و پنجه نرم می‌کرد، سعی در درمان او داشتند.

خبرها عنوان می‌کنند که پژوهشگران چینی، با کاشتن ابزاری درون مغز مردی در چین، که سالیان دراز با اعتیاد به متامفتامین دست و پنجه نرم می‌کرد، سعی در درمان او داشتند.

این فرد یکی از اولین کسانی است که در سطح جهان، در پژوهش های مربوط به استفاده از تحریک عمیق مغزی، برای درمان اعتیاد، داوطلب می‌شود. با گذشت بیش از 6 ماه از پروسه جراحی در بیمارستان شانگهای، این فرد همچنان عاری از هر گونه مواد مخدر باقی مانده است.

اما تحریک عمیق مغزی DBS چیست و چرا برخی محققان برای درمان اعتیاد به آن رجوع می‌کنند؟

تحریک عمیق مغزی، شامل وارد کردن یک دستگاه (مانند ضربان ساز) با استفاده از جراحی به درون قسمت مشخصی از مغز است. یک جریان الکتریکی از این دستگاه عبور کرده و یک شوک بسیار خفیف به ناحیه هدف قرارداده شده در مغز وارد می‌کند.

در تئوری، در بیماران مبتلا به اعتیاد، جریان الکتریکی ناحیه‌ای از مغز را هدف قرار می‌دهد که گرایش به مواد را کنترل می‌کند، در نتیجه نیاز به دارو کاهش پیدا می‌کند. این ناحیه از مغز، هسته‌ی آکومبنس Nucleus Accumbens نامیده می‌شود.

تحریک عمیق مغزی در آمریکا برای درمان اختلالات عصبی، مانند پارکینسون و صرع دارای تاییدیه می‌باشد، با این حال، استفاده ازین روش برای درمان اعتیاد به مواد، کمی بحث برانگیز و جنجالی بوده است. اگرچه آزمایشات روی حیوانات نتایج امیدوار کننده ای در بر داشته است، منتقدان این روش در درمان اعتیاد، همچنان علاقه‌ای به تایید این روش ندارند. آن‌ها این مسئله را مطرح می‌کنند که این درمان فاکتورهای فیزیولوژیک، اجتماعی، و زیستی درونی مربوط به اعتیاد را حل نمی کند.

با این حال، این رویکرد توانسته توجه متخصصان را در آمریکا جلب کند که به دنبال درمان‌های جدید و موثر برای اعتیاد می‌گردند. بیش از 70 هزار آمریکایی در سال 2017 بر اثر استفاده‌ی بیش از اندازه از مواد مخدر فوت کرده‌اند، که در میان آها افراد دارای نسخه‌ی استفاده از مواد مخدر، و همچنین مواد مخدر قاچاق شده نیز دیده می‌شوند. به ادعای موسسه ملی سومصرف مواد مخدر آمریکا، این امار نسبت به سال 2007 دوبرابر شده است.

در یک تلاش برای کاهش آمار مرگ و میر ناشی از اعتیاد به مواد، FDA اخیرا یک پروژه‌ی بالینی در موسسه علوم اعصاب دانشگاه راکفلر ویرجینیا غربی، که قرار است از DBS برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده کند، را تصویب کرده است. این پروژه، که تو سط دکتر علی رضایی، رییس این موسسه رهبری می‌شود از ماه ژوئن اجرایی خواهد شد.

در سطح جهان، هشت پروژه‌ی بالینی برای استفاده از DBS برای درمان اعتیاد ثبت شده است. شش تا ازین موارد در چین، یکی در فرانسه، و یکی در آلمان به ثبت رسیده‌اند.

با توجه به روند رو به رشد اعتیاد به مواد مخدر در آمریکا، محققان باید روش های جدید را طراحی کنند، توسعه دهند و آزمایش کنند. با این حال DBS تنها بخشی از یک نقشه درمان جامع می‌باشد. همانند صرع، DBS یکی از اجزای درمانی برای اعتیاد می‌باشد. او اضافه کرد که این روش یک مکمل برای درمان های پزشکی و رفتاری می‌باشد.

همانند همه جراحی ها، خطرهایی وجود دارد و DBS ازین قاعده مستثنی نیست. او می‌گوید: اولین خطرها خونریزی، عفونت و سکته هستند. اما خطر کلی در افراد جوان و دارای سلامت عمومی پایین‌تر است.

منبع: لایو ساینس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری