ورود / ثبت نام

گزارش نشست کارگروه عصب روان‌شناسی زبان شاخۀ دانشجویی: جلسه معرفی و مرور کتاب، تحول وانعطاف پذیری ,عصب زبانشناسی دوزبانگی ، انعطاف پذیری و کنترل، قسمت دوم

این بخش از کتاب انعطاف پذیری شناختی را در دو زبانه ها البته از منظر عصب‌شناسی بررسی می‌کند.

گزارش نشست کارگروه عصب روان‌شناسی زبان شاخۀ دانشجویی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز ایران

عنوان نشست: جلسه معرفی و مرور کتاب، تحول وانعطاف پذیری ,عصب زبانشناسی دوزبانگی ، انعطاف پذیری و کنترل، قسمت دوم (کتابچه عصب روانشناسی زبان اکسفورد، زوبیکارای و شیلر، بخش2 - فصل 11)

سخنران: میترا مالی ، دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی، دانشگاه فردوسی مشهد

زمان نشست: پنجشنبه10خرداد 1400 ، 17 الی 19

مختصری دربارۀ موضوع: این بخش از کتاب انعطاف پذیری شناختی را در دو زبانه ها البته از منظر عصب‌شناسی بررسی می‌کند. ابتدا به ساختارهای مختلف مغز در دو زبانه ها و یک زبانه‌ها و در بخش دوم به بحث انعطاف پذیری می‌پردازد. به‌کاربردن زبان شکلی از عملکرد ارتباطی ماست و زبانی که ما استفاده می‌کنیم تکمیل‌کننده توانایی ما در زیستن با دیگران می باشد. دوزبانگی باعث جلوگیری از زوال شناختی در کهولت می‌گردد و تا حدی فراموشی را به تأخیر می‌اندازد. دو زبانه‌هایی که سکته می کنند در مقایسه با تک زبانه‌ها عملکرد شناختی بهتری را دارند. استفاده بیش از یک زبان در مقایسه با یک زبان مجموعه‌ای نیازهایی شناختی مضاعفی را می‌طلبد تا فرد بتواند تکالیف پردازشی به مراتب بیشتری نسبت به تک‌زبانه‌ها انجام دهد. در نتیجه نیاز های شناختی افزایش یافته باعث تغییراتی در انعطاف‌پذیری می‌گردد. می‌توانیم ماهیت این نیازهای شناختی مضاعف برای پردازش زبان را به طور کلی در دو مجموعه بررسی کنیم ،شبکه زبان که در برگیرنده دانش زبانی فرد برای هر زبانی هست و پردازش های کنترلی که در اینجا منظور پردازش هایی است که به فرد اجازه می‌دهد تکالیف متنوع زبانی را انجام دهد این شبکه با هم در تمام تعامل هستند. در دوزبانه‌ها نیازهای شناختی مضاعف شده، الگوهای اتصالی بین مراکزباعث افزایش کارآمدی شبکه ها می گردد. مناطق و شبکه‌هایی که تخصصی یافته و دخیل در پردازش اطلاعات کلامی، ساختاری، آوایی برای یک زبان هستند برای پردازش اطلاعات زبان دیگر هم به کار می روند.

جهت دریافت فایل گزارش کامل نشست اینجا کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری