ورود / ثبت نام

راه‌اندازی خدمت جدید در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز

آزمایشگاه ملی نقشه¬برداری مغز به منظور حمایت از پروژه¬های محققین سراسر کشور نسخه‌ی آزمایشی پالس سکانس مربوط به MRI Relaxometry را روی دستگاه MRI موجود در آزمایشگاه نصب نموده است.

آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز به منظور حمایت از پروژه های محققین سراسر کشور نسخه‌ی آزمایشی پالس سکانس مربوط به MRI Relaxometry را روی دستگاه MRI موجود در آزمایشگاه نصب نموده است. هم اکنون محققین محترم سراسر کشور می‌توانند در صورت نیاز به استفاده از این پالس سکانس که به صورت آزمایشی و به مدت 90 روز قابل استفاده خواهد بود، برای انجام تحقیقات خود اقدام نمایند.

این پالس سکانس که تاکنون در مطالعات پژوهشی متعددی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کارکرد سیستم عصبی مرکزی، بررسی کمّی بافت ها و ساختار مغز، مطالعات روان‌پزشکی و نورولوژیکی مورد استفاده قرار گرفته است از این پس در اختیار محققین کشور ما نیز قرار می‌گیرد.

روش MRI Relaxometry یکی از روش های کمّی غیرتهاجمی در تشخیص ضایعه با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی می باشد. با استفاده از این روش سهم مکانیسم های ایجاد کنتراست MR شامل (T1, T2, T2*) مجزا شده و نقشه هایی از آنها ایجاد می شود که مستقل از نوع پروتکل استفاده شده است. این روش علاوه بر ایجاد یک روش مقایسه ای بدون بایاس برای مقایسه اسکن‌های MR، برای بررسی رابطه بین نقشه های MR و فیزیولوژی برای ایجاد یک جانشین برای روش های تهاجمی مثل بیوپسی و هیستولوژی می باشد.

از کاربردهای این پالس سکانس در مغز می توان به بررسی نگاشت میلین در مغز اشاره کرد. نقش اصلی میلین در تسهیل فرآیندهای ارتباطی عصبی طولانی است که پشتیبانی از عملکردهای شناختی، حسی و حرکتی مرتبه بالاتر را به عهده دارد. ارزیابی دقیق میلین در مغز برای درک جامع neurodevelopment و neurodegenerationبسیار مهم است. در سال های اخیر استفاده از روش های relaxometry برای بررسی این مهم رواج زیادی پیدا کرده است.

امید است پژوهشگران گرامی فرصت را مغتنم شمرده و از این امکان در جهت پیشرفت علوم مربوطه بهره برند.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری