ورود / ثبت نام

بررسی تاثیر موسیقی بر یادگیری فضایی با انجام یک عمل واقعیت مجازی

این پروژه به رهبری دکتر سمیه رئیس دانا و آقای محمد رئوف در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است:

هدف

هدف ما بررسی تاثیر آشنایی با موسیقی در یادگیری فضایی و عملکرد انسان در جهت‌یابی به وسیله تکنولوژی واقعیت مجازی و همچنین بررسی فعالیت مغز این افراد با fMRI است تا بتوانیم تاثیر موسیقی را روی مغز انسان ارزیابی کنیم.

 

مواد و روش‌ها

در این مطالعه 14 انسان با سن بین 20 تا 26 سال و بدون هیچ گونه عارضه و بیماری مورد مطالعه قرار گرفتند .پیچ و خم‌های محیط مجازی و تجهیزات درون آن به وسیله نرم افزار Mazesuite  طراحی شدند. ارزیابی در رابطه با یادگرفتن محیط مجازی و پیدا کردن اشیای پنهان در این محیط بود و داده‌های fMRI هم در دو فاز یادگیری و یادآوری دریافت شدند. این داده‌ها توسط نرم افزار SPM پردازش شدند تا نقشه مغز شناسایی شود و تفاوت در فعالیت وابسته به میزان اکسیژن خون (BOLD) بین گروه‌های پژوهش شناسایی شود. سه کنتراست T برای مقایسه الگوهای فعالیت بین گروه‌ها تعریف شد و همچنین موسیقی سوناتا موزارت به دلیل تسهیل کننده یادگیری بر اساس فرضیه اثر موزارت به عنوان موسیقی پس زمینه در این مطالعه تعریف شد.

یافته‌ها

داده‌های به دست آمده حاکی از آن است که کسانی که قبل از آزمون موسیقی را شنیده بودند در انجام عمل واقعيت مجازی عملکرد بهتری داشتند. این گروه عملکرد سریع‌تر و خطای کمتری داشت. فعال‌سازی مناطق، مانند شکنج parahippocampal ، مربوط به شناخت فضایی، در مرحله جستجو مشاهده شد. فعال شدن مخچه، شکنج فوقانی گیجگاهی و حاشیه‌ای، احتمالا مربوط به پردازش موسیقی در مرحله پیدا کردن اشیا است.

نتیجه‌گیری:

مناطق فعال موجود در این کار نشان دهنده تأثیر متقابل بستر عصبی زمینه‌ای برای کارهای مکانی - زمانی و پردازش موسیقی است. در این مطالعه یک تحریک عصبی از جنس موسیقی با استفاده از اثر موزارت موجب بهبود فعالیت یادگیری در افرادی شد که از قبل با این موسیقی آشنا بودند.

لینک مقاله: http://cjns.gums.ac.ir/browse.php?a_id=324&sid=1&slc_lang=en&html=1

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری