ورود / ثبت نام

مرحله نهایی مسابقه کشوری پردازش تصاویر تشدید مغناطیسی کارکردی

تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI)، یک شیوه تصویربرداری اعصاب است که با بکارگیری اسکنرهای استاندارد ام‏ آر آی به بررسی تغییرات عملکردی مغز در طول زمان می‏پردازد و ...

تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی (fMRI)، یک شیوه تصویربرداری اعصاب است که با بکارگیری اسکنرهای استاندارد ام‏ آر آی به بررسی تغییرات عملکردی مغز در طول زمان می‏پردازد و دانشمندان با اهداف کلینیکی و تحقیقاتی تصاویری از مغز در حال فعالیت ثبت می‏نمایند. در 25 سال گذشته تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی رشد کرده و از مفاهیم تئوری محض به شیوه غالب در علوم اعصاب شناختی تبدیل شده است.

بیش‏تر دانش ما از مغز درباره ساختار آن بوده و مطالعات ساختاری نمی‏توانند تغییرات فیزیولوژیک کوتاه مدت ناشی از عملکرد مغز را آشکار سازند. حال آنکه مطالعات کارکردی تصویربرداری اعصاب بر این محدودیت‏ها غلبه کرده و علاوه بر تشخیص نواحی فعال مغز در پردازش‏های ذهنی مختلف، قادر به تعیین الگوهای فعالیت مغزی متناظر با آن پردازش‏ها نیز هستند.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی امکان تعیین نواحی فعال مغز در فواصل زمانی چند ثانیه‏ای با دقت مکانی چند میلی‏متری فراهم می‏نماید. مزیت دیگر این نوع تصویربرداری غیرتهاجمی بودن و امکان تکرار آن به دفعات زیاد است. این مزایا تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی را به ابزار اصلی هزاران محقق در صدها دانشگاه و موسسه تحقیقاتی معتبر دنیا تبدیل نموده است.

بر این اساس آزمایشگاه ملی نقشه‏برداری مغز به منظور ایجاد انگیزه و جلب توجه پژوهشگران حوزه‏های مرتبط به ویژگی‏ها، توانایی‏ها و برتری‏های این شیوه تصویربرداری اقدام به برگزاری مسابقه آنالیز تصاویر تشدید مغناطیسی کارکردی نمود.

علاقمندان به صورت انفرادی در این مسابقه شرکت نموده و نتایج حاصل از پردازش تصاویر تشدید مغناطیسی را به آزمایشگاه ارسال کردند. در مرحله‌ی بعد، نتایج توسط داوران مطرح ارزیابی شد و از میان تمامی شرکت کنندگان(۵۰ نفر)، نفرات برتر برای مرحله‌ی دوم مسابقه، که به صورت عملی بود٬ در تاریخ ۲۲ شهریور در محل آزمایشگاه حضور یافتند.

پس از اجرای مسابقه نتایج حاصل از کار عملی شرکت کنندگان بررسی شد و با نظر جمیع داوران برندگان به شرح زیر تعیین شدند:

  • نفر اول: امیر حسینی(کارشناسی برق صنعتی شریف)
  • نفر دوم: ملیحه احمدی(دکترای برق صنعتی شیراز)
  • نفر سوم: سبحان همتی(کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی تهران)

دکتر غلامعلی حسین‌زاده٬ دکتر رضا خسروآبادی٬ دکتر شیما سید اعلایی و دکتر الهه یارقلی داوری این مسابقه را بر عهده داشتند.

photo482

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری