ورود / ثبت نام

مغز یک مادر چگونه به گریه‌ی نوزادش واکنش نشان می‌دهد؟

تحقیقات جدیدی به بررسی اتفاقات درون مغز مادران، هنگام شنیدن گریه نوزادشان پرداخته است. این یافته‌ها می‌تواند به ما در شناسایی دلایل رفتارهای نامناسب در مراقبت از کودک، کمک کند.

تحقیقات جدیدی به بررسی اتفاقات درون مغز مادران، هنگام شنیدن گریه نوزادشان پرداخته است. این یافته‌ها می‌تواند به ما در شناسایی دلایل رفتارهای نامناسب در مراقبت از کودک، کمک کند.

تحقیقات انجام شده توسط انستیتو ملی سلامت کودک و تربیت انسانی آمریکا NICHD، به اکتشاف الگوهای مغزی وابسته به پاسخ‌های مادران هنگام شنیدن صدای گریه‌ی فرزندشان پرداخته است.

دکتر مارک بورستین رئیس بخش تحقیقات فرزند و خانواده در ‌NICHD٬ سرپرستی تحقیات را عهده دار بود. یافته‌های این تحقیقات در مجله‌ی Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسیده است.

با توجه به این مطالعات، شنیدن صدای گریه‌ی یک نوزاد، مراکزی در مغز که به حرف زدن و حرکت مرتبط است را فعال می‌کند، و بعضی الگوهای مغزی و رفتاری خاص در اکثر فرهنگ‌ها مشترک است.

رفتار مطابق با فعالیت های مغزی

برای بررسی پاسخ‌های مادرانه، محققان٬ رفتار 684 مادر را در 11 کشور مختلف با گستره‌ی فرهنگی وسیع مورد بررسی قرار دادند: آرژانتین، بلژیک، برزیل، فرانسه، ژاپن، کنیا، کره جنوبی، آمریکا و ... .

در فاز اول مطالعه، محققان واکنش‌های مادر و نوزاد را برای یک ساعت ثبت و تحلیل کردند. در طی این زمان، تیم به دنبال نشانه‌های محبت، حواس پرتی، مراقبت و گفتگو بود.

مثال‌های رفتاری مراقبت شامل شیردادن به کودک و عوض کردن پوشک او بود. علاوه بر این، محققان به تعداد دفعاتی که مادرها بچه‌ها را در آغوش می‌گرفتند نیز توجه کردند. دکتر برنستین در گفتگو با Medical News Today گفت:" از 5 بازخورد مثبت، 2 پاسخ رایج‌تر، سریعتر و ارجح بودند: در آغوش گرفتن و صحبت کردن با فرزند."

دکتر برنستین ادامه می دهد:" که معمولا مادرها در کمتر از 5 ثانیه از شنیدن صدای گریه‌ی بچه، آن‌ها را برداشته، بغل کرده و با آن‌ها صحبت می‌کردند. مادرها همچنین درگیر کارهای دیگری نیز می شدند، ولی مشخص شد که این دو رفتار ارجح، سریع و قوی‌تر از دیگر رفتارها بودند. ما این تئوری را مطرح کردیم که ممکن است برخی مکانیزم‌های نورونی در این رفتارها نقش داشته باشند. سپس در فاز دوم مطالعه، ما از 43 مادر از فرهنگ‌ های مختلف خواستیم که در حین قرار گرفتن در دستگاه ام آر آی به گریه‌ی نوزادشان گوش دهند، تا فعالیت‌های مغزی آن‌ها را با هنگامی که به صداهای دیگری گوش می‌دهند، مقایسه کنیم. این مطالعه فعالیت‌های قوی در نواحی هماهنگ مرتبط با توجه، حرکت و گفتگو، پردازش تحریکات شنوایی و نگه‌داری در مغز را آشکار کرده است. این نواحی در مغز از این قرارند: ناحیه حرکتی مکمل، نواحی قدامی پایینی، نواحیِ گیجگاهی فوقانی، نواحی میان مغزی و استریاتوم."

نقاط قوت و محدودیت های مطالعه

دکتر برنستین می گوید:" ما با مشاهده‌ی ثبات نسبی الگوهای رفتاریِ پاسخ‌های مادران در سراسر دنیا، شگفت زده شدیم."

او همچنین در رابطه با نقاط قوت این آزمایش، بیان می‌کند:" ما همچنین مغز 100 زن از سه کشور مختلف، که بعضی مادر بوده و بعضی نبودند را در اسکنر MRI مطالعه کردیم، و همین الگوهای ثابت را در پاسخ‌های مغزی مشاهده کردیم."

با این حال دکتر برنستین همچنین به برخی محدودیت‌ها در این تحقیق اشاره می‌کند :" ما برای قسمت رفتاری٬ داوطلبینی از 11 کشور مختلف و برای قسمت مغزی داوطلبینی از 3 کشور مختلف را بررسی کردیم که طبیعتاً آن‌ها نماینده‌ای از کل ملیتشان نیستند. همچنین ما مغز مادران متفاوتی را برای دو بخش مختلف مطالعه٬ استفاده کردیم."

در انتها دکتر به این جمع بندی می رسد که:" این مطالعه یک آزمایش نبوده است، بلکه دو سری «مشاهدات» هستند در رابطه با رفتار و مغز. دانشمندان در حال طراحی پروژه هایی برای ادامه‌ی تحلیل این داده‌های فرا فرهنگی و داده‌های fMRI هستند."

منبع: www.medicalnewstoday.com

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری