آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

سومین دوره مسابقه ملی تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRNC2019) با محوریت بررسی اختلالات یادگیری

طرح های خلاقانه خود در زمینه استفاده از تکنیک های تصویربرداری تشدید مغناطیسی برای تشخیص و کمک به درمان اختلالات یادگیری را ارائه نموده و از شانس پیاده سازی طرح خود با استفاده از تجهیزات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز بهرمند شوید.

اختلالات عصبی-رشدی شامل انواع اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلال طیف اوتیسم، اختلالات ارتباطی، اختلالات رفتاری، اختلال عقلانی رشد، اختلالات حرکتی، نواقص بینایی و شنوایی و ناتوانی های یادگیری است.

ناتوانی های یادگیری اشاره به انواعی از اختلالات ناهمگون با زمینه نوروبیولوژیک دارند که در آن توانایی فرد در دریافت، پردازش، حفظ، بازیابی، فهم و پاسخ به اطلاعات کلامی و غیرکلامی طبیعی نیست. امروزه از اصلاح اختلال خاص یادگیری (SLD: Specific Learning Disability) استفاده می شود. اختلال خاص به مواردی اطلاق می گردد که در آن فرد در یادگیری و بکارگیری مهارتهایی مانند خواندن (دیسلکسیا)، نوشتن (دیسگرافیا)، انجام ریاضیات، گوش دادن، صحبت کردن و توانایی استدلال دچار مشکل است. افراد مبتلا به این اختلالات با وجود ناتوانی در یادگیری، دارای هوش متوسط و متوسط به بالا هستند. بطور کلی اختلال خاص یادگیری شامل انواع اختلالات خاص در خواندن، نوشتن و املا، ریاضیات و نوع ترکیبی می شود.

میزان شیوع اختلال خاص یادگیری بطور میانگین حدود 10% در میان دانش آموزان است که در کشورهای مختلف بین 5 تا 15 درصد گزارش شده است. لازم به ذکر است که حدود 80 در صد از این کودکان مبتلا دارای نوع خاص اختلال در خواندن هستند که اصطلاحا اختلال خواندن یا اختلال دیسلکسی رشدی نامیده می شود

مطالعات نشان داده تصویر برداری تشدید مغناطیسی کارکردی می تواند در پیشگیری، تشخیص و درمان اختلالات یادگیری کمک کند. بر این اساس، آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از تمامی علاقه مندان در حوزه نقشه برداری مغز و علوم مرتبط دعوت می کند تا در مسابقه ایده پردازی کاربرد های MRI در پیشگیری، تشخیص و درمان نارسایی اختلالات یادگیری شرکت کنند و از شانس پیاده سازی ایده خود با استفاده از MRI موجود در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز بهره مند شوند. طرح هایی که مشکلات بومی و جاری کشور در این حوزه را در بر می گیرند در شرایط برابر امتیاز بیشتری خواهند داشت.

نکات مهم در مورد نگارش طرح پیشنهادی:

  • طرح پیشنهادی حداکثر در قالب 1000 کلمه ارائه شود.
  • فرمت نوشتاری مطابق با فرم طراحی شده باشد. (فونت 14 B Nazanin و 12 TimesNewRoman)
  • عنوان طرح، نام گروه، نام اعضا و نام مرکز مشخص شده باشد (کار تیمی و وجود متخصص از رشته های مرتبط در یک تیم مورد توجه قرار گرفته و در ارزیابی مهم خواهد بود).
  • هر طرح در سه قالب می بایست ارسال شود، فرمت PDF، word و همچنین یک صفحه پاورپوینت که شامل نام گروه، عنوان طرح، چکیده طرح و تصویر مرتبط با طرح می باشد.

طرح پیشنهادی باید شامل موارد زیر باشد:

  • سوال و فرضیه اصلی طرح
  • پیشینه تحقیق
  • اهمیت و کاربرد طرح (نگاه ویژه به مشکلات بومی در حوزه اختلالات یادگیری)
  • روش اجرای طرح و امکان پذیری آن
  • نوآوری ایده
  • حتما در بخش پیشینه تحقیق آخرین مقالات یا پتنت های مرتبط با طرح بررسی گردد.
  • در بخش روش اجرا نحوه تصویربرداری و نحوه آنالیز داده ها مشخص گردد.
  • طرح پیشنهادی حتما شامل عنوان طرح باشد

روال مسابقه:

  1. علاقه مندان برای شرکت در مسابقه ابتدا باید حداکثر تا تاریخ 97/12/29 (29 اسفند 1397) ثبت نام کنند.
  2. پس از تکمیل ثبت نام، یک ایمیل به صورت خودکار حاوی فرم پیشنهاد برای شرکت کننده ها ارسال می شود.
  3. پس از دریافت ایمیل آزمایشگاه، شرکت کننده ها فرصت دارند تا حداکثر تا تاریخ 98/01/15 (15 فروردین 1398) چکیده طرح خود (حداکثر 1000 کلمه) را از طریق ایمیل ارسال نمایند.
  4. طرح های پیشنهادی در فروردین 98 مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و طرح های برتر به بخش حضوری مسابقه دعوت می شوند.
  5. پس از دعوت از نفرات برگزیده، شرکت کننده ها در حدود 2 هفته فرصت خواهند داشت تا طرح های خود را برای دفاع حضوری آماده کنند.
  6. نتایج نهایی در پایان روز مصاحبه حضوری اعلام خواهند شد.

لازم به ذکر است تعداد افراد هر گروه برای شرکت در مسابقه حداقل 2 و حداکثر 5 نفر می باشد.