ورود / ثبت نام

طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (2)

در میان طیف ناحیه اپتیکی امواج الکترومغناطیسی نور مرئی دارای طول موج 380تا 770 نانومتر می باشد ودر طول موج های بالاتراز آن نور مادون قرمز با طول موج در حدود 770 نانومتر تا حدود 1 میلیمتر قرار می گیرد.

در میان طیف ناحیه اپتیکی امواج الکترومغناطیسی نور مرئی دارای طول موج 380تا 770 نانومتر می باشد ودر طول موج های بالاتراز آن نور مادون قرمز با طول موج در حدود 770 نانومتر تا حدود 1 میلیمتر قرار می گیرد. این محدوده طول موج به دو بخش مادون قرمز نزدیک (near infrared) با پنجره (770-1400nm) و مادون قرمز دور (1400nm-1mm) تقسیم بندی می شود.

استفاده از این تکنیک در مطالعات مغز اولین بار در سال 1977 توسط F Jobsis معرفی شد. مطالعه وی بر این اصل استوار بود که مواد بیولوژیکی نسبت به نور در محدوده طیف مادون قرمز شفاف بوده و اجازه عبور فوتون را در بافت می دهند. در سال های 1985تا 1990 اولین مطالعات کلینیکی بر روی نوزادان تازه متولد شده انجام گرفت و بالاخره در سال 1992 اولین اولین دستگاه تک کاناله تجاری fNIRS ساخته شد.

طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (fNIRS) - مباحث پایه

در ابتدا مطالعات بیشتر جهت تشخیص سرطان سینه و نگاشت مغزی بود اما اخیرا به دلیل اینکه میتوان در دستگاه های آن از چندین منبع و دتکتور به صورت همزمان استفاده کرد،گرایش مطالعات بسوی بررسی همودینامیک مغزی می باشد.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری