ورود / ثبت نام

طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (18)

یکی از مزایای fMRI نسبت به fNIRS رزلوشن فضایی بالای آن می باشد که در fNIRS به علت پراکندگی فوتون ها در بافت های مختلف رزلوشن فضایی در حد سانتیمتر خواهد بود.

مقایسه fMRI و fNIRS:

یکی از مزایای fMRI نسبت به fNIRS رزلوشن فضایی بالای آن می باشد که در fNIRS به علت پراکندگی فوتون ها در بافت های مختلف رزلوشن فضایی در حد سانتیمتر خواهد بود.

مزیت دیگر fMRI قابلیت تصویربرداری از کل مغز توسط آن می باشد که این امکان در fNIRS وجود ندارد و محدود به کورتکس می باشد.

fNIRS نیز دارای مزایای ویژه ای می باشد که سبب شده است از آن در تحقیقا ت و کاربردهای کلینکی که مرتبط با اندازه گیری کمی تغییرات همودینامیکی کورتکس، باشد از آن استفاده شود. یکی از محدودیت های fMRI نسبت به fNIRS نحوه قرارگیری فرد در داخل اسکنر و محدود بودن فضای آن می باشد، همچنین وجود صداهای MRI ممکن است باعث اختلال در نتایج برخی پژوهش ها شود.

یکی دیگر از محدودیت های fMRI حساسیت بسیار بالای آن نسبت به حرکت میباشد و همچنین افرادی که در داخل بدنشان قطعات فلزی دارند امکان استفاده از fMRI را ندارند که در مورد fNIRS این حساسیت حرکتی کمتر می باشد و به دلیل این ویژگی می توان در مورد کودکان از آن استفاده کرد، همچنین شرکت کنندگان در آزمون های fNIRSبراحتی می توانند در مقابل یک کامپیوتر نشسته و آزمون را انجام دهند و حتی در برخی موارد می توانند در حین آزمون راه بروند.

و در نهایت گران تر بودن دستگاه fMRI نیز یکی از عوامل برتری دستگاه های fNIRS به شمار می رود.


مقایسه fMRI و fNIRS

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری