ورود / ثبت نام

طیف نگاری کارکردی مادون قرمز نزدیک (17)

بسیاری از افراد با اساس کار fMRI آشنایی دارند و از نتایج آن در پژوهش های خود استفاده می کنند. fMRI در مقایسه با fNIRS یک روش غیرتهاجمی با رزلوشن فضایی بالا می باشد.

مقایسه fMRI و fNIRS:

بسیاری از افراد با اساس کار fMRI آشنایی دارند و از نتایج آن در پژوهش های خود استفاده می کنند. fMRI در مقایسه با fNIRS یک روش غیرتهاجمی با رزلوشن فضایی بالا می باشد. در fMRI سیگنال BOLD اندازه گیری می شود که همراه با فعالیت نورونی مغز در حضور یک محرک می باشد. می دانیم که افزایش جریان خون در یک منطقه فعال از مغز باعث افزایش متابولیسم نورونی و در نتیجه با کاهش دئوکسی هموگلوبین در بافت همراه است.

خاصیت مغناطیس پذیری اکسی هموگلوبین تفاوت بسیار کمی با آب و بافت های دیگر که دارای خاصیت پارامغناطیس کمی هستند، دارد. اما دئوکسی هموگلوبین یک پارامغناطیس قوی است، بنابراین دارای خواص مغناطیسی بسیار متفاوتی با بافت اطراف خود می باشد که به عنوان یک ماده حاجب طبیعی عمل می کند.

جایگزین شدن خون داکسیژنه با خون اکسیژن دار باعث می شود میدان مغناطیسی یکنواخت تررشده و در نتیجه سیگنال قوی تری داشته باشیم. بنا براین fMRI مانند fNIRS به صورت غیر مستقیم فعالیت نورونی را بر اساس تغییرات غلظت دئوکسی هموگلوبین می سنجد.


مقایسه fMRI و fNIRS

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری