ورود / ثبت نام

fMRI نشان می‌دهد که مغز چگونه خاطرات را به صورت داستان سازماندهی می‌کند؟

محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس از MRI عملکردی استفاده کرده‌اند تا نشان دهند که هیپوکامپ چگونه خاطرات مجزا را در قالب یک روایت کلی سازماندهی می‌کند. معمولاً علوم اعصاب بر فرآیندهای پایه‌ای حافظه متمرکز است، در حالی که تمرکز روانشناسی بر این است که چگونه حافظه، وقایع در دنیای واقعی را ثبت و به هم مرتبط می‌کند.

نویسنده‌ی ارشد مطالعه Brendan Cohn-Sheehy می‌گوید که این دو حوزه در حال همپوشانی هستند.

کان شی خاطرنشان کرد که انسا‌ن‌ها رویدادها را با ایجاد داستان‌هایی درباره‌ی آن‌ها و سپس سازماندهی آن‌ها به صورت یک داستان کلی، به یاد می‌آورند. اما «فصل‌های» این داستان همیشه به صورت خطی پیش نمی‌روند.

اگرچه تصور می‌شود که هیپوکامپ مسئول ایجاد این داستان‌ها توسط مغز از رویدادهای مجزا است، اما دقیقاً مشخص نیست که چگونه این کار را انجام می‌دهد.

این گروه با استفاده از MRI عملکردی، سعی در پاسخ دادن به این سوال داشتند؛ از هیپوکامپ شرکت کنندگان در مطالعه، هنگام شنیدن داستان‌های کوتاه و سپس یادآوری آن‌ها تصویربرداری کردند.

داستان‌ها شامل مجموعه‌ای از شخصیت‌های اصلی و فرعی تکرار شونده و مجموعه‌ای از رویدادها بود. برای سخت‌تر کردن کار هیپوکامپ، برخی از آن‌ها به‌عنوان روایت‌های دو قسمتی ارائه شدند، و یا شامل شخصیت‌هایی بودند که رویدادهای نامرتبط را تجربه می‌کردند.

شرکت‌کنندگان روز اول داستان‌ها را داخل اسکنر MRI می‌شنیدند و در روز بعد از آن‌ها خواسته می‌شد تا آن‌ها را داخل اسکنر به یاد آورند. محققان نتایج این دو سری اسکن را مقایسه کردند و دریافتند که هیپوکامپ، هنگام ادغام رویدادهای دور از همی که یک روایت منسجم را تشکیل می‌دادند در مقایسه با رویدادهای همپوشانی که از داستان‌های نامرتبط گرفته شده بودند، فعال‌تر است.

وقتی به رویداد دومی می‌رسید، به رویداد اول باز می‌گردید و بخشی از آن را در حافظه‌ی جدید جا‌گذاری می‌کنید. به گفته‌ی محققین نتایج یک دید شگفت انگیز از نحوه‌ی ترکیب اطلاعات در مغز ارائه می‌دهد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که هیپوکامپ به جای ادغام ساده‌ی خاطرات تجربیات همپوشاننده، از ساخت روایت‌هایی پشتیبانی می‌کند که رویدادهای دور از هم را در حافظه ادغام می‌کند.

منبع: www.auntminnie.com

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری